Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 940 sedan årsmodell 1991 EJ ABS.
Hastighetsmätaren fungerar ej och då ej trippmätare heller,
hastighetsmätaren visade 0, 40, eller 80 när man körde och även ibland när bilen stod stilla. men oftast visade mätaren bara 0.
har bytt själva hastighetsmätaren och då fungerade den en stund sen la den också av. eller har i alla fall inte visat någon mer hastighet nu när vi har kört utan mätaren står kvar på 0.

Är det någon som vet hur man felsöker detta? bilen har ju ingen hastighetsmätarvajer. som jag trodde kanske var sönder, kan man mäta om det kommer fram ström/pulser som det ska till mätaren på något sätt?
kan givaren i bakaxeln vara sönder? va kostar en sådan på volvo?

Glad om någon kan svara på dessa frågor, eller om ni har några förslag på hur man skall gå tillväga. vill helst inte lämna in bilen då det är så jävla dyrt...

Mvh Patrik :D
Eftersom varken hastigh. eller trippelmätaren fungerar ligger troligtvis felet i kabeln.
Kortslutning eller avbrott.

På kombinationsinstrumentet finns två fyrpoliga kontakter.
Den ena har kabel till alla stiften, och där går ledningarna till givaren på bakaxeln.
det är D:1 och D:2 (grön/vit respt. brun/vit).
Ohmmät dessa ledningar mot givaren.
Vet ej vilken resistans det ska vara eftersom även givaren mäts men det ska inte vara avbrott och ej heller direkt kortslutning för givaren har en trådlindad induktor.
Det finns också ett kontaktstycke vänster A-stolpe där kablarna går i kontakterna 12 och 11.
Sedan ska det enl.shemat finnas en plomberingslåda under en lucka i kofforten där man kan komma åt givarens anslutningsstift om man bryter plomberingen.

Kolla också referensjorden som går ut i den åtta-poliga kontakten A:2 (brun/grön ledning).
Den går genom samma kontaktstycke vänster A-stolpe kont.Nr24 och jordar i sompunkten vänster A-stolpe.

Reservation för att detta är shcemaläst från ett 92-schema, men det bör inte skilja.

//tuxedo

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]