Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Miljön i en bil är mycket svår mot elektriska komponenter. Nytt relä kan lägga av efter bara något år eller tidigare om det vill sig illa. :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hemulen skrev:Miljön i en bil är mycket svår mot elektriska komponenter. Nytt relä kan lägga av efter bara något år eller tidigare om det vill sig illa. :)
VA??? Då är det ju som med det mesta! Så du menar att komponenterna bara kan sluta att fungera? :wink:
av tomtebloss
jocke s, givetvis kan det även med gå sönder. tänkte mera att volvo kanske kände till felet och gjorde någonting åt de, så det inte var ett vanligt fel längre..
av tuxedo
Om du nu vill ha igång bilen så varför då inte prova ett nytt relä som vi tycker att du ska göra i det här stadiet? :roll:

Skulle det mot förmodan inte vara fel på relät så är det inte heller alldeles fel att ha ett fungerande reservrelä i bilen, det har jag.
Eller så kan du kanske få chansen att hjälpa en Volvobroder som står efter vägen med ett relä som gett upp. :???: För det är vanligare än man tror.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av emwtur
eller också började dom med blyfritt lödtenn och hade inte koll på processerna med det ännu :(
INGA bilkomponenter är tillverkade för att hålla i evighet - frågan är bara hur lång tid det tar innan dom går sönder !
det faktum att din bil startar med startgas indikerar att ;
- tändningen är ok
- ventiler och topplock är ok
- kammen har inte kuggat över

du borde koncentrera dig på bränslesystemet .
Bränslerelä - går pumpen ?
Bränslepump(ar) , Bränslefilter, tryckregulator - kommer det något i returledningen ? Mäta bränsletryck ?
öppnar spridarna ? - spridarrelät - jordning av spridarna ?

- fortsätter den att gå när startgasen är "slut" ??
/emwtur
av ToHa57
hade exakt samma problem med min 740 -89a förra vintern.. Fick tipset av en kille på Volvo, att byta avstörningsreläet till spridarna (sitter på expantionskärlet, vattenpåfyllningen) och vips var problemet borta...
värt att testa... billigt på skroten med...
av tomtebloss
ToHa57 skrev:hade exakt samma problem med min 740 -89a förra vintern.. Fick tipset av en kille på Volvo, att byta avstörningsreläet till spridarna (sitter på expantionskärlet, vattenpåfyllningen) och vips var problemet borta...
värt att testa... billigt på skroten med...
Tack för hjälpen alla och extra tack till ToHa57, bilen fungerar perfekt efter byta av reläet du nämnde 8)

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]