Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rallyvolvo
Har fått felkod 2-2-1 på min volvo 940 -91 går bra så länge den e kall men så fort den börjar bli varm så går den dåligt misständer o håller sig knappt igång
av tuxedo
Hej.

Kod 2-2-1 betyder för mager bränsle/luftblandning i dellastområdet. Felet är av den storleksordningen att lamdan inte orkar kompensera till rätt blandning.
Orsaken kan vara att det läcker in tjyvluft i insuget mellan LMM och insuget = topplockets flänsanslutning av insugn.grenröret.
Det kan också vara fel på motortempgivaren (under insugn.grenröret vi 3:ans cylinder.
För lågt bränsletryck kan även orsaka denna felkod.

tuxedo.
av rallyvolvo
Tack för svaret var precis ute o provade att koppla bort lamdasonden o nu går bilen ????? Körde så motor blev ordentligt varm ingen symtom längre kan det vara lamdasonden som e kass ??
av tuxedo
Tror inte det.

Men kolla signalen från lambdan.
Varmkör motorn, och låt den gå på tomgång.
Ställ in multimetern på 2 volt eller närmast högre i DC-området
Anslut multimeterns positiva terminal till sensorns signalledare, den enpoliga kontakten. (utan att sära kontakterna)
Dra upp skyddsgummit något så att kontakten blir åtkomlig.
Anslut den negativa terminalen till bra jord , bäst är batteriets minusterminal
Spänningen ska pendla mellan ca 0,1V – 0,9V med en frekvens på ca 1Hz
Det är svårt att läsa av värdena med en digital visning eftersom siffrorna inte hänger med i växlingarna men huvudsaken är att man uppfattar en pendling.
Men bäst är om du har tillgång till en analog multimeter.

//tuxedo
av rallyvolvo
Bilen funkar utan inkopplad lamda men luktar mkt bränsle från avgas så jag köpte en beg lamda o körde den varm då gick den bra men nästa gång samma visa när den började bli varm svara den inte på gas men sen efter någon km så funkade den igen e det någon som har en bra ide mina e snart slut!!!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]