Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TNimitz
Första inlägget här men har plöjt igenom ett antal andra liknande. Men då jag inte finner någon nära min så startar jag en egen tråd.
Nog om det.

Har en 740 88/89 med B230F. Bilen gick ryckigt ett tag förra året men efter gjort rent fördelarlocket och rotor gick den bättre. Problemet återkom i höstas efter 6mån felfritt körande. Symptomen är först små ryckningar i landsvägskörning sedan plötsligt orkeslös. Klarar hålla grundgas men ingen direkt belastning.
Tog så in den i garaget och bytte fördelarlock, rotor, tändkablar, stift. Såg över alla finnbara jordpunkter och rengjorde i insuget inkl tomgångsventilen. Efter detta gick bilen lika ryckigt och orkeslöst. Drog ur lambdan och den gick bättre, drog ur LMM och den gick sämre. Körde så någon vecka utan lambda men nu går den sämre igen.
Kommer byta lambda under veckan som kommer men tänkte höra med gurufolket om någon känner igen sig i problemet. Kan något tagit skada undertiden som lambdan varit urdraget. Systemet borde ju eg köra i slags limpmode.
Felkoder är 1-2-1 och 2-1-2. Lödit om bränsle och insprutningsrelä. Kommer prova med startgas i morgon runt insuget.

Kontentan är att den numera bara går på 1 cylinder och dör vid minsta anblick på gasen.
Kommer uppdatera tråden allt eftersom projektet skrider frammåt (förhoppningsvis) mot en felfri fin 740.
http://www.garaget.org/?car=215789&image=2040531
/David.
av tuxedo
Hej och välkommen till forumet..

Vad har du för insprutningssystem? LH 2.2 eller LH2.4
Är det en 88b eller en 89:a så är det LH 2.4 och då har du en impulsgivare överst på kopplingshuset.
Kan du se om det är gul eller vit märkning på den?

Gör ren tändstiften innan du provar med startgas.
När du ändå håller startgasen i handen, -om du kan få motorn att gå på tomång, så spreja startgas på insugsslangen samt runt insprutningsventilerna och flänsarna på insugs´grenröret.
Om motorn ändrar varvtal när du sprajar är det ett läckage där som måste tätas.

Det som kan ta skada om du kör för länge i "limp home"-läge är väl katalysatorn

//tuxedo
Hej,
Jag hade liknande problem på min -89 745. Den kunde också rycka både på tomgång vid uppstart och vid drift, precis som om någon slog av tändningen en tiondels sekund. Felet kunde vara väldigt intermitent.Det kulminerade när jag parkerat vid svärmors sommarstuga vid havet. Då gick det knappt att få igång bilen. Efter det bytte jag precis som du tändkablar, tändstift, fördelarlock, bränslepump relä etc. Felet kvarstod dock. Så av en händelse så lossade jag elkontaktstycket till effektförstärkaren, tror jag den heter, den är till tändningen (sitter på vänster sida bakom strålkastaren, sett i färdriktningen)Har för mig att luftburken får demonteras. Jag rengjorde och återmonterade kontaktstycket. Och simsalabim så försvann felet. Har kört i två år nu och det har aldrig återkommit.

Skadar inte att se över det iallafall.

Hoppas det löser sig, för det finns inget värre än fel som gör att man inte kan lita på bilen.
//Jonas
Användarvisningsbild
av TNimitz
Kollat stiften återigen idag. 1.ans och 3:ans stift var sotiga däremot såg de övriga 2 ok ut. Testade spraya med startgas utan någon direkt förändring. Kollade kontakten vid effektförstärkaren, såg fint ut men gjorde ändå rent.
Ingen förändring i gången efter åtgärderna als tyvärr.

Tuxedo: kollade sladden från ovansida växellåda/sprängkåpa, vit märkning vid kontaktstycket uppe vid torpedväggen.
Ska slå en kika på fuelrailen nu ikväll.
av tuxedo
OK. Då har du i alla fall den nya modifierade impulsgivaren. Det var bra.
Följer varvräknaren motorvarvet?

Lyssna om alla spridarna tickar när motorn går.

Du kan ju innan du byter lambdan mäta upp lambdasignalen.
Motorn på tomgång och varmkörd.
Dratillbaks gummiskyddet något på den enpoliga kontakten till lambdan. Kontakten ska sitta ihop.
Mät DC-spänningen mellan kontaktens stift och en bra jordpunkt.
Spänningen skall variera mellan 0,2 och 0.9 V med en frekvens av c;a 1 Hertz.
Det är lättast att avläsa den varierande spänningen med ett analogt instrument.
Rapportera gärna resultatet.

//tuxedo
av pejohe
Jag kanske kan låna den här tråden istället för att starta en ny...

Har en 740 GL/E -90 med en B230F som inte går riktigt som den ska...

Det började med att tomgången blev ryckig och jag fick höga CO värden på besiktning, lambdavärde var dock bra. Felkoderna var 1-3-1 och 2-3-2. Clearade koderna och bilen gick jämnare av bara det, tankade även lite E85 med soppan och bilen gick igenom besiktningen. Den gick dock inte bra länge utan ryckigheten och felkoderna kom tillbaka. Använder inte bilen ofta och den står utomhus så den stod helt översnöad i ca en månad innan jag skottade framden för jag behövde den. Då startade den inte alls... tände inte ens till fast det var bra snurr på startmotorn(nyladdat batteri). Gjorde rent fördelarlock och rotor, samt torkade rent tändstiften som var fuktiga av soppa (men inte speciellt sotiga eller så). Hann knappt vrida om nyckeln efter det så hoppade den igång och gick jämnt i ca 30 sek innan den började gå ryckigt igen på tomgången.. den gick dock. Körde runt ett tag och bilen gick bra tyckte jag fast tomgången ville aldrig gå ner under 1200 varv. Ställde den i 2 dagar innan jag skulle ha den igen... det hade töat kraftigt de två dagarna och den ville inte starta. Gjorde rent fördelarlock och stift igen och då startade den utan problem men tomgången var ryckig och dålig, nu går den dåligt på tomgång och låga varv, tvekar liksom när man trycker försiktigt på gasen och är nära att dö när den ska ner på tomgång, innan den hämtar sig och varvet höjs till normala tomgångsvarv. Dock så är den jäkligt pigg på högre varv, från säg 2500 varv och uppåt går den som ett skott om en 740 nu kan göra det ;) Felkoderna nu är i uttag 2: 2-3-2 och 1-3-1. Samt i uttag 6: 1-4-4

Har bytt lambdasond för ca ett år sen och motortempsensor för ca 2 år sen...

Det känns spontant som att den går alldeles för fett på låga varv. En ny LMM är en relativt dyr del, vill inte köpa en ny sån helt i onödan om det inte skulle vara den som är boven.

Förslag??

Tacksam för hjälp.
:???:

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]