Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Tjena!

Tänkte byta kamremmen på min nya 16v jag precis köpt, för säkerhetsskull fastän han sa att den var bytt för 4.000 mil sedan. Bilen har gått 19.000.

Nu till min fråga, på en svårhetsskala av 5 skiffnycklar vad skulle ni säga ? 3 av 5 ?

Något speciellt jag ska tänka på, mer än att få markeringarna att stämma.
Användarvisningsbild
av emwtur
fundera på hur du skall göra med remmen till balansaxlarna!
byta eller plocka bort !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
emwtur skrev:fundera på hur du skall göra med remmen till balansaxlarna!
byta eller plocka bort !
/emwtur

mmh, varför plockar man bort dom i vissa fall har jag undrat, sitter den inte där av en anledning?

Men ska man få lite mer pullver och mindre vibrationer i motorn tack vare att ta bort den eller är det helt enkelt bara en myt?
Användarvisningsbild
av päpplet
motorn blir mer varvvillig och risken för ras minskar för går balansremmen av tar den oftast med sig kamremmen på köpet.

Har du en haynes eller liknande bok och följer är detg inte så svårt att byta kamrem. Köper du remmen på volvo finns det streck dragna på remmen som visar vart nollmarkeringarna på dreven ska vara så det går inte att sätta den fel heller.
Användarvisningsbild
av emwtur
Turbotrotteln skrev:
mmh, varför plockar man bort dom i vissa fall har jag undrat, sitter den inte där av en anledning?
Men ska man få lite mer pullver och mindre vibrationer i motorn tack vare att ta bort den eller är det helt enkelt bara en myt?
Den sitter där för att motorn skall vibrera mindre - men inte f..n vibrerar en B234 mer än en B230 - orsaken att man inte vill att en B234 skall vibrera är att det egentligen är en båtmotor - från Volvo Penta :-)

alltså - visst ! motorn vibrerar mindre med balansaxlarna inkopplade - men som päpplet skriver - går den remmen så brukar kamremmen också gå och då blir det ventilsallad i toppen.
Dessutom - balansaxlarna väger ju några kilo. du kommer inte att få några mera hästkrafter om du kopplar ur dom men motorn slipper ju varva upp balansaxlarna också så lite piggare kommer nog motorn att kännas !
Användarvisningsbild
av päpplet
En B234 utan balansrem är nästan mer vibrationsfri än en B230, det störande durrandet vid segdragning finns t ex inte på en B234 :) Fast jag funderar på att sätta i en balansrem igen i min för jag saknar det härliga vinande ljudet från "kompressorn" :wink:
Egentligen så borde det ju gå att bygga en kåpa för balansremmen så om den går av så ska den inte komma i vägen för kamremmen, kanske en affärside?

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]