Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjaaa..

jag hämtade en b230f igår som ska bli turbomotor.. men jag får fan inte loss remskivan på vevaxeln..
har kört med muttersmack och händer inget! och har inget svänghjul eller nått så kan inte göra så..
hur kan jag få bort den på enklaste sättet utan att skada veven??

mvh
du hade ingen svänghjul? men du har kvar bulten? sätt till baka bulten på svänghjulet plats. och håll emot på ena sidan. bästa är att ta en långt skafft. typ 600mm skaft med ett rör. då lossnar allt.
Det finns ett specialverktyg Volvo Nr. 5284 som är ett mothåll att sätta i remskivan och skruva fast i bulten för remspänningen.

Om du har "känningar" på nån Volvoverkstad kanske du kan få låna ett sånt en eftermiddag mot en påse kaffebröd.

Sen är det "bara" att ta en ¾'' hylsa med långt skaft och dra för allt vad tygen håller.
Bulten sitter hårt, ska dras med 60 Nm och därefter vinkeldras 60°
Så du behöver nog mothållet även när du ska återmontera remskivan.

Är du smart och har lite verkstadsutrustning kan du ta mått och rita av mothållet du lånar och sedan tillverka ett själv.
Så har jag gjort.

Då har du för ev. kommande behov.
Detta mothåll behövs också vid kamremsbyte.

//Tuxedo
Oj då volvo944gl han in före med ett enklare tips. :)
Så kan du ju göra nu men mothållet behöver du vid ett ev. kamremsbyte om motorn sitter i bilen.
Därför är det inte fel att fösöka tillverka ett om man har möjligheter till det.

//tuxedo
tuxedo skrev:Oj då volvo944gl han in före med ett enklare tips. :)
Så kan du ju göra nu men mothållet behöver du vid ett ev. kamremsbyte om motorn sitter i bilen.
Därför är det inte fel att fösöka tillverka ett om man har möjligheter till det.

//tuxedo
ja så kan man ju också göra. jag vet inte hur detta värktyg ser ut. men vid byte av kamrem så använder jag mig av en momentnyckel bara. brukar duga jättefint
Hoppas att det löste sig. Jag råkar ha nämnda specialverktyg (5284) hemma. Eftersom jag inte längre äger en Volvo med b230f motor så kan jag tänka mig att sälja eller byta mot något roligt. Bor du i Stockholmstrakten är du välkommen att låna verktyget i utbyte mot något smarrigt fikabröd. PM:a mig om intresse finnes

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]