Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wreckler
Jag har en volvo 740 med b230 f motor.

Tills för några dagar sedan gick den klockrent men kunde ibland tappa orken för att sedan helt lägga av. Den kunde startas om efter 20 min alt bogseras igång på en gång för att sen gå hur bra som hellst ett par dagar.
Har kollat diagnostikboxen och fått felkod för adaptiv lamda kontroll ?? Har bytt lamda men felkod kvarstår och går ej att släcka. Startar jag bilen nu går den på tomgång en stund men dör sedan. Startar jag bilen igen och gasar så går den typ på 3 burkar och den dör så fort man försöker gasa??? jag är van meckare men nu har jag slut på ideer.....
Vilken felkod var det, 231?
Svara dåligt på gasen låter som luftmassemätare, men det är skumt att den gick bra ett tag igen. Kanske glapp i matning/jord till massemätaren?
Hittar du ingen tjuvluft så lutar det åt LMM, ja. Men kolla ordentligt efter luftläckage. 221 och 231 gäller dellast, så om det finns tjuvluft så är det troligast mellan LMM och spjället. Alltså slangar till vevhusventilation och tomgångsventil, och den veckade slangen från LMM.

Dra tillbaka gummit på kontakten till LMM och mät utsignalen mellan 1 och 3. Ska vara 1,4 V med tändning på, och 2,3 V på tomgång. Ökar med luftmängden.
Öppna bränslereläet och löd om alla lödningar eftersom det reläet ofta drabbas av kallödningar, börja med det. Kontrollera att bränslepumparnas säkringar är hela samt gör funktionskontroll på pumparna. Byt bränslefilter om det var ett tag sen det byttes senast.

Mvh GK

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]