Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lagarde
Hej
Har en volvo 740-90a där bältet inte går i låset. Antar att det är sönder.
Har plockat bort stolen och hela stången som går genom stolen, det kallas väl för bältessträckare som själva låset sitter på. Satt med en torxskruv.
Men när jag kollar på skroten så ser ingen annan bil ut som min, utan det verkar bara vara själva låset som sitter direkt i stolen utan stång.
Är det olika på olika modeller?
Kan jag i så fall ta en sådan och sätta på min och var sätter jag den i så fall. Sätter jag den där torxskruven satt.
Antar att jag behöver byta bältet också isåfall.

Christian
av winston
Modeller före 90 har ingen bältessträckare. Du kan ta ett bältesfäste från en äldre modell och sätta på stolen utan att byta bältet. Kolla bara att fästet/metalltungan på nuvarande bälte passar i bältesfästet som du sätter i stolen. Om du vill ha kvar bältessträckaren så måste du ta från en 90:a eller senare årsmodell. Om du skall arbeta med en stol med bältessträckare så se till att spärra sträckaren först annars kan sträckaren utlösas. Den spärras genom att vrida ett halvt varv på den röda plastknoppen som sitter på bältesfästet i stolen, på överkanten, den kommer då att åka upp en bit. Glöm bara inte att återställa spärren, trycka ned och vrida ett halvt varav så att knoppen sitter kvar i nedre läget annars fungerar inte sträckaren.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]