Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mikaelhamberg
Hej!

Jag har en Volvo 740 som jag har lite problem med. Den har börjat bli ryckig i körningen. varv antalet är väldigt ojämt. Ibland fungerar det bra och håller sig på 900-1000varv men sedan kan den sjunka till 500-800 varv helt plötsligt samtidigt som det iland går upp till 1000-1500varv.

Den kan sjutta till ibland när jag kör, speciellt efter att jag har tankat bilen. Sedan kan den också vara seg på att accelera upp i fart jämfört med hur det går i vanliga fall.

Kan detta vara kondes i tanken. Har lämnat in bilen 3 gånger med de har inte löst felet på bilen. De har bytt grenrörspackningarna, tändstiften och tändningskablarna.

vad kan det vara?

Tack!

//Mikael
av tuxedo
Hej.

Vi måste nog veta årsmodell och motortyp ev. fabr. av bränsleinsprutning för att kunna ge råd och tips.

Kondens i tanken kan du nog ha, men inte p.g.a. de här symtomen.

//tuxedo
av tuxedo
Du kan börja med att spruta in CRC 5-56 eller dyl i tomgångsmotorn. Den kan ha kärvat. Om du inte vet hur du gör så hör av dej.

Vidare kan du kontr. att det inte är läckage på insugningsslangen mellan LMM och spjällhuset.
Ta på skyddsglasögon (brandfarlig test) och spraja startgas på insugningsslangen både över och under samt på insprutningsventilerna.
Motorn ska gå på tomgång och om den förändrar varvtalet när du sprajar har du en läcka där.

"Den kan sjutta till ibland när jag kör, speciellt efter att jag har tankat bilen".
Just denna sak kan ju orsakas av vatten i tanken. Prova att hälla i en flaska K.-sprit i tanken.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av emwtur
vanlig handelsbensin innehåller idag redan 5% etanol,
dvs på en standard volvo tank på 70 liter så är det redan 3,5 liter k-sprit i,
vill man ha mer så kan man blanda i 5 liter E85 - det kostar väl som en liter k-sprit ungefär !
( fast man får väl ung 4 liter etanol på det )
/emwtur

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]