Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johncarlqvist
Hej! nu är jag less på att köpa ut nya saker och hoppas att det är lösningen på mitt problem.

Bilen startar inte utan startgas.
Jag har bytt:
stift
kablar
tändspole (biltemas högefektiva)
tändmodul
kallstartsventilen som sitter på insuget
Batteri.

Har hört att det ska sitta en kabel bakom motorn mot torpedväggen som ska sitta på en givare på lådan som går till startkransen?
hittar en kabel som är ca 20 cm lång den sitter kopplad i blocket under insuget men sen så hittar jag ingenstans för kabeln att ansluta till i andra änden. hittar inget på lådan som kabeln skulle kunna anslutas till. motorn är en B230E och lådan är en M46. någon som har någon idé om vad jag ska göra?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Undrar om inte den där kabeln skall anslutas till kallstartsventilen. Är det en enkel kabel med kabelsko eller en kabel med 2-poligt kontaktstycke?

Det vore bra om du redogjorde dina exakta problem med din bil men om bilen bara startar med hjälp av startgas så ligger problemet troligen på bränslesidan. Möjliga orsaker kan då vara bränslepumpsrelä(löd om då det ofta drabbas av s.k. kallödningar), bränslepump(ar), bränslefilter eller förträngningar i bränsleledningar. Kan även ha med styrtrycks- eller systemtrycksregulatorerna att göra.

Mvh GK
av johncarlqvist
gnestakalle skrev:Undrar om inte den där kabeln skall anslutas till kallstartsventilen. Är det en enkel kabel med kabelsko eller en kabel med 2-poligt kontaktstycke?

Det vore bra om du redogjorde dina exakta problem med din bil men om bilen bara startar med hjälp av startgas så ligger problemet troligen på bränslesidan. Möjliga orsaker kan då vara bränslepumpsrelä(löd om då det ofta drabbas av s.k. kallödningar), bränslepump(ar), bränslefilter eller förträngningar i bränsleledningar. Kan även ha med styrtrycks- eller systemtrycksregulatorerna att göra.

Mvh GK
Hej! det är en vanlig enkel kabel med kabelsko.
Ja jag misstänkte att den skulle sitta där med men kabeln räcker inte dit? den är ca 20-25 cm lång. saknas ca 15 cm på kabeln för att den ska räcka dit.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]