Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sp2000
Hej på er alla volvo fantaster!
Har en fråga.
Finns det någon som har parat i hop 1st 960 3,0L B6304 motor med 1st M410 växellåda från volvo 164
Skulle vilja ha denna motor i en Volvo 164E-72 istället för den gamla B30E
Är det ens möjlig att få igenom ett sådant byte på besiktningen
Tacksam för svar.
/Drömmaren! :D
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det är mycket möjligt att det går att få igenom i besiktningen! ;)

Kraven är att motorn ska ha katt och lambda samt inte överstiga effektgränserna i karossen. Bilen har ju 170 kusar original och den värsta b6304:an har ju 200hk original så de borde ju inte vara omöjligt.

Det föredras ju att man använder växellådan som hör till motorn också egentligen då de klassas som "en enhet". Tror du får mindre bekymmer om du kör med lådan till vitsnurran och den håller troligen för mer också. Du lär väl köra med en m90 då för du vill väl ha manuell? :-)-)

Ska du para ihop motorn med 410:an få du fixa adapterplatta och laborera med lameller. Det finns ju garanterat inga lameller avsedda för vitmotorn med rätt splines. Lamellen till b30 kanske har rätt diameter för att passa till svänghjul och tryckplatta på vitmotorn.
av rd350
Kan bli ett fint bygge men klart du ska ha en m90 låda! Skicka in foto när bygget är klart, gärna på en bil helt original i övrigt!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]