Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stomp
Ohoj gott folk!

Jag har haft lite problem med overdriven på min 745 -90 med B230F och M46-låda. Ibland har jag fått i overdriven, ibland fungerar den som den ska och ibland får jag inte i den alls och problemet har blivit värre under hösten och nu går den inte i alls.

Kablarna till knappen i växelspaksknoppen är som de ska, reläet klickar men lampan tänds inte. Innan den slutade fungera så kunde jag ibland få i overdriven om jag, samtidigt som jag tryckte på knappen, drog växelspaken åt höger och ibland åt vänster samt om jag drog växelspaken kraftigt bakåt.

Det känns som om något skulle vara glappt och nu helt släppt.

Kan reläet vara trasigt eller ha en dålig kontakt trots att det klickar, för klickar gör det precis som det ska?
Har läst att det kan bero på för låg nivå av olja i växellådan, var tror ni?
Det sitter en kontakt någonstans som känner av att växelspaken är i 4ans läge (så att overdriven kan kopplas i), kan det vara den som glappat och nu "nötts ut"?

Mycket tacksam för svar då jag åker långa sträckor och ofta.
tror det vanligaste felet är att sladden till knappen i spaken går av mellan spaken och elcentralen.
OM du har fel i lådan (olja nivå etc.) så skall ändå lampan för OD lysa - men växeln går inte i !
Lyser inte lampan så, börja leta el-fel !

/emwtur
Tackar för svar !

Aha, det bör alltså inte vara för lite olja i lådan. Men vet du var "sensorn" som känner av att växelspaken är i 4ans läge sitter? Brytarn i spaken bör ju fungera då reläet klickar varje gång jag trycker på den. Ska kolla lite elschema här och leta om en stund. Tid har jag, behöver inte köra mer denna vecka... skönt ;)
Jag skulle testa med ett annat relä! Eller tar du ur relät och kopplar det löst till ett 12 volt batteri och kollar spänningarna genom det.
Senast redigerad av 1 Jocke S., redigerad totalt 0 gånger.
klickar det som du säger så BÖR knappen/sladden vara hel !
det bör INTE klicka om du inte har 4:an i !
annars är det inte relät du hör

Man kan sätta sig med en multimeter och ett elschema och mäta upp att knappen och givaren på lådan funkar i kontakten när man drar ut relä´t
/emwtur
Jag tackar och bugar för svaren :)

Dessvärre fick jag (naturligtvis) oväntat jobb så det blev inte mycket tid till att felsöka men jag har gjort följande:

Idag har bilen stått (jag har jobbat hemma, är ju musiker också ;) men jag körde den ca 2 mil, dock så tog jag bort damasken vid växelspaken och skumgummidämparna som ligger där så jag hade fri sikt ner till länksystemet från växelspaken och rengjorde lite samt körde fullt ös med WD40 lite överallt där och när jag startade bilen, ner med kopplingen och i med 4an samt tröck till på overdriveknappen så hoppade den i ett par sekunder. Den fungerade inte alls under de 2 milen jag körde förutom under en kortare sträcka då jag tydligen hade tryckt ner knappen så den stod i "på"-läge.

När jag kom fram och hade gjort mitt ärende så skulle jag vända och åka hem men jag var ju "tvungen" att kolla lite mer vid länkaget eftersom det gav ett visst resultat innan och när jag åkte in. Det visade sig att jag hittade en kontakt vilken syntes på vänster sida om växelspaken, dock under damask och isolering, hängandes lite sådär. Åt hållet jag kunde följa kablarna, vilket var uppåt, emot säkrings/relä-hållaren, såg jag inga problem. Åt andra hållet såg jag inte då jag skulle vara tvungen att ge mig under bilen och det får jag lov att göra när tid och lust infinner sig vilket blir tämligen snart.

Kontakten som förbinder dessa kablar, alltså den som är belägen på vänster sida om spaklänkaget, var hemskt skitig vilket inte är så konstigt eftersom den har marken under sig och inget skydd. Dock såg jag att en av kablarna hade tappat isoleringen och det tänker jag naturligtvis åtgärda.

Jag sprayade dock på en drös med WD40 (med den långa pipen på, annars hade jag inte kommit ända fram) på kontakten och lite runtom också... Kan antagligen inte bli mer kortslutning än det redan är ;)

Och ta mig tusan...efter ca 5 minuters körning hemåt så började overdriven fungera och den fungerade hela vägen hem! Jag växlade jäkligt många gånger mellan 4an och overdriven för att testa så genomgående jag kunde under den 15 minuter långa färden.

TILLÄGG TILL TIDIGARE INLÄGG:

Ja, det är reläet jag hör klicka varje gång jag trycker på od'n när 4an är i.
Lampan lyser ENDAST när od'n faktiskt går i.

SLUT TILLÄGG ;)

Bilen har ju gått sina mil förvisso men... ja, inte tusan ger jag upp den för det inte! Det är, med smärre undantag, en mycket bra bil som startar och går i ur och skur. Mil stil ;)

Fortsätt hemskt gärna att kommentera och komma med härlig kunskap och även tips samt naturligtvis frågor om saker jag glömt nämna ;)

Jag lovar att inte skriva 300 meter långa inlägg varje gång :roll:

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]