Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Bilen har fått ett slamrande ljud från botten av motorn som låter mindre när bilen är kall.
Är det lagrena som låter :evil: ?

Bilen är en 945 från 97

/John
av rd350
Ovanligt med lagerras på en sådan om service är skött. Har den gått långt och allmänt misskött kan ju allt hända. Gör man ett oljebyte brukar man se om oljan är gråaktig av lagerrester.
Användarvisningsbild
av bargis
Köpte bilen i somras av en präst som i sin tur köpt den av en bekant som jobbat på volvo/bilia. Service boken är välfylld även om den är "hemma" servad på sista tiden.
Den har rullat ca 35 tusen mil.

Farsan har en idé om att det är olje pumpen som medvetet ger ifrån sig ett oljud när den börjar bli kass, stämmer det ?
av rd350
Oljepump tror jag inte på, prova att lyft på olje locket på tomgång, det kan bli lite konstiga ljud om vevhusventilationen är igensatt eller frusen. Avgasläckage kan också uppfattas som missljud i motorn.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Har gått orginal eller trimmad vid högt ladd kan väl lager ta stryk.
Vevstakar slamrade i min motor när de hade krökt sig.
vid gaspådral och motorbroms blev de tyst men tomgång och normal körning slamrade det.
Användarvisningsbild
av bargis
Hmm, den har gått orginal sen i somras då jag monterade ett viking eco max chip och höjde laddtrycket till 0,9 bar.
Blev en rätt trivsam bil, synd om det tog död på den.
Jag ska hur som prova det med oljelocket och även försöka få ljudet på film.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Kan ju va laddet som tagit stakarna ja har varit med om det i min motor.
Hade lagomt ladd men fick tydligen peakar i laddet som tog stakarna.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]