Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
tjenare, Ja har en 940 ( Fk-motorn), som har ett läckage i kylsystemet, i sommras vare inte så illa, men nu läcker den över 3 liter på en vecka, kör drygt 50-60 mil i veckan... Hittar inte läckaget :S De är inget vatten på golvet o vattepumpenspackningar är hela, ingen vitrök elr doft av avgaser i expansionskärlet.. Någon som har något förslag på vart vattnet försvinner ?... En kompis sa att de kan va turbon, men ja skulle inte kunna tänka mig att den tar så mycket vatten.. Tacksam för svar // NT
av bodhii
Har du tryckluft och manometer så kan du provtrycka kylsystemet genom den lilla slangen uppe till vänster sett framifrån, jag provtröck mitt till strax under 1,5 bar och det visade sig att jag inte hade dragit åt skruvarna till den nya vattenpumpen tillräckligt hårt! :shock: ??:-/

Allt det du behöver för att provtrycka förutsatt att du har tryckluft finns på biltema.

Lycka till
av volvo944gl
bodhii skrev:Har du tryckluft och manometer så kan du provtrycka kylsystemet genom den lilla slangen uppe till vänster sett framifrån, jag provtröck mitt till strax under 1,5 bar och det visade sig att jag inte hade dragit åt skruvarna till den nya vattenpumpen tillräckligt hårt! :shock: ??:-/

Allt det du behöver för att provtrycka förutsatt att du har tryckluft finns på biltema.

Lycka till
Du kan inte ta fram vad man behöver? hade varit guld värt =)
av bodhii
Hej, jag ska ta fram vad man behöver från biltema med art.nummer osv.

En tanke slog mig! Du har ju en kran under bilen för att tömma blocket på kylarvatten, den sitter vid oljefiltret. Lägg en kartong under bilen när du kommer hem och kolla dagen efter ifall det läcker från den.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Blött inne i bilen under mattan på förar sidan? Läckage i värmekranen är vanligt. Sitter snett ovanför gaspedalen.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]