Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bobzi
Hejsan !

Gillar inte trådar med flertal frågor i, så fick bli en ny, men till problemet !

Min pedal är svampig som bara den och får bara bromsverkan i botten i pricip och bromslampan lyser i panelen --> ( ! )
Är det bromsservot som behövs bytas ?

Jag har en 740 från -88 jag kan ta ifrån, men denna tycker jag ser större ut än på min 87a, jag har B230K ifall det hjälper och bilen jag tänkte ta ifrån har B230F
av Bobzi
Hemulen skrev:Om pedalen är svampig borde det komma in luft och vätska försvinna. Försvinner det bromsvätska? :???:
Ingen vätska som försvinner :)
av Hemulen
Kanske väldigt gammal bromsvätska i systemet. Om du inte gjort , lufta systemet så du får upp tryck. Om du får upp tryck,starta motorn med foten på bromspedalen,ska sjunka då och sedan lyfta sig lite vad jag minns,då funkar bromsservon troligen. :)
Användarvisningsbild
av emwtur
några tester att göra;

starta motorn och ha den på tomgång.
tryck ner pedalen och kom ihåg hur högt den tar.
är den "mjuk" och fjädrar ?

pumpa pedalen upp-ner snabbt fem gånger ,
tar pedalen högre ?
har den blivit fastare ?
- då har du antagligen luft i bromsarna !

om pedalen fortfarande känns svampig
- kolla att inga ok fastnat - det kan kännas svampigt pga att man "böjer" oken/skivorna pga att man bara trycker på skivan från en sida !

sitt kvar och tryck på pedalen en minut !
sjunker pedalen mot golvet (långsamt)
- då har du läckage i systemet
- om det inte kommer ut någon vätska under bilen så är läckaget i huvudcylindern

stäng av motorn och pumpa tio gånger på pedalen och släpp den !
allteftersom brukar pedalen bli trögare och ta högre upp !
trampa på bromsen och starta motorn.
När vacuumet drar igång servon skall pedalen sjunka någon cm och pedalen kännas hårdare !
- om inte så är nog ditt broms-servo trasigt !

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]