Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan !

Har på min 740 med B230K och Pierburg Förgasare fått lite frågetecken i skallen när det gäller vart slangar och sådant ska gå till .. Har lite bilder som följer nedan.

Här är någon sak jag ej kan sätta namn på, ska gå slang till den, vilket jag antar är den till höger på bilden, dock stenhård och kan ej böjas.. Vad är denna till ? bör slangen vara kopplad ?

Bild

Här är en slang som stack upp här på insuget, jag håller i den, för den brast pga av att den var så hård, vart kommer denna ifrån ? Samt att det är en nippel på insuget vid magnetventilen, tror jag den heter. Som även saknar slang

Bild

Här är en bild på Pulsair slangen, skall inte denna sitta på luftburken ? eller kan den sitta där den sitter idag ?

Bild

Här är bild på tomma nippeln samt en slang med skruv i på förgasaren som jag inte heller vet vart den ska gå.

Bild

Det var alla frågor, bildsvar på vart allt skall sitta uppskattas ! :D

Mvh Vilsen B230K ägare.
Ok...

1:an ska du koppla ihop precis som du "misstänker". Slangen ser ju kapad ut, och det är säkert för att den sitter hårt som fan original, har själv varit på och känt lite ;). Jag tror att den här slangen är till för bortföring av bensinångor när motorn står still så man slipper gaslås, den lilla burken/ magnetventilen stänger till när tändningen sätts på och ev. gaser sugs in i insuget på förgasaren. Den slangen är alltså inte livsviktig.

2:an är slangen till vacuumventilen för vevhusventilationen, den är bara att trycka dit på första bästa nippel.

3:an stämmer att egr slangen egentligen ska sitta på luftburken. Bäst är om du hittar på en luftburk från en b230a/ b230F istället då k har lite annat vacuumskit på sig har jag för mig. Vad som egentligen ska sitta på den anslutningen kommer jag inte ihåg. På F sitter slangen till tomgångsmotorn där men du har ju ingen F, tror det ska vara vevhusventilationen som ska sitta på där.

4:an. Den lilla slangstumpen ser ut att ha tillhört en vacuumslang. Nu har ju du en 740 med toppmonterad fördelare. Insuget som sitter på är förmodligen gjort för en motor som haft en brytartändning med vacuum, och jag tror att den nippeln där mitt på brukar användas till tändningen.

Jag har exakt samma motorkombination i min 240 så jag kan kika lite hur det sitter ihop på min imorrn om jag kommer ihåg ;)
Okej tack så mycket ! Hunnit kika något idag hur det ser ut på din ? :).. Tänkte köpa en längre slang till EGRen. bara att fästa på passande anslutning på Luftburken ?

Eller kan den sitta som den är nu ? Vet inte om EGR ventilen på burken släpper in i burken och återcirkulerar avgaserna för förbränning igen ? För det gör den väl som den sitter nu.. Har jag för mig.. Satt så på EU moppen man hade för ett tag sen.
Ok har vart ute och kollat nu.

På luftslangen till förgasaren hade jag bara 1 uttag, du har två. Du har med största sannolikhet vevhusventilationen på den slang som sitter längst åt höger på bilden. Jag ser faktiskt ingen anledning att flytta EGR slangen heller. När slangen sitter på luftburken så tror jag att avgaserna går igenom luftfiltret för en smärre rening men det är ju inte så överdrivet viktigt. Så ser det i alla fall ut på 240 men jag vet inte om 740 ska ha så faktiskt.

Sedan har vi nipplarna. Den som sitter precis vid magnetventilen ska mycket riktigt vara vacuum till en ventil under insuget till vevhusventilationen, alltså den slang som sticker upp där i mitten.

Den nippeln mitt uppepå precis vid förgasaren har jag kopplat till vacuumgivaren till tändningen. På 240 med b230K sitter det en tändning som heter EZ118K, och denna har en vacuumgivare för att känna av belastning. har du ingen sådan så är det bara att låta det vara.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]