Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan idag när jag skulle starta den så var den död. så jag fick startat den genom att putta igång den, och då till min förvåning, så precis när den starta till så kom det svart rök ur avgassystemet, som försvann igen, efter några sekunder.. det har det aldrig tidigare gjort, och bilen går precis som den ska, inga felkoder och ingen motorlampa som lyser, det var första gången den rök svart, inte ens vid starthjälp med startkablar ryker den svart.

Så nu är min fråga varför kom det svart rök?
Svart rök kom det på grund av ett övermått av bränsle så frågan är då varför bränsle kom och motorn inte tände när du körde startmotorn. Svaret kan vara att batteriet är dåligt och att det inte blev tillräckligt med ström för tändningen men det är nog i så fall kombinerat med att tändsystemet inte är i bästa skick. Du skall nog serva ditt tändsystem med t.ex. nya stift, ny rotor samt ny fördelardosa och sedan skadar det inte att byta tändkablar om dom är gamla.

Mvh GK
tackar, som jag misstänkte, ville bara ha det bekräftat.. ska dock ta och kolla över tändsystemet. jag tror dock batteriet är riktigt dåligt, då den inte klarar mer än kanske 3 varv på starten när det är kallt, sen är den död. samma sak om den står med tändning på när jag läser felkoder tex, efter det går den inte och starta heller. den har aldrig misstänt eller något annat som skulle kunna tyda på dåligt tändsystem.. Men som sagt ska kolla över det ändå!

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]