Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mrsandell
Hej :D !

Håller på att turbokonvertera en B6304F2 (2,5) motor, men som är uppborrad till 3,0 .
Och håller på att installera nytt sprut (KMS) ,det jag skulle behöva hjälp men är
om någon har uppgifter på Spridartider ,tändtider mm på denna maskin (verkstadshandbok eller dylikt),som måste läggas in i den nya boxen .

Tacksam för svar !

Mvh

Jonas
oj.detta låter intressant. du kan inte lägga upp lite bilder?
Jag har faktiskt inte en aning om detta. fråga Ticken. tror han kan det!
Spridartider...? Du menar snarare flödet på spridarna? Det googlar man enkelt fram. Men om det är själva DC'n du är ute efter så brukar det kunna finnas med i dokumentationen hur du ska göra med ditt sprut. Det kan variera lite, en del lär man räkna lite själv, men dem flesta mjukvaror som används för att mappa kan räkna fram en startmapp om man talar om spridarstorlek och lite såna saker.

Kör du med vanliga separata spolarna har du en dwell på 2 - 2,1 sekunder vid 14V + 1 sekund vid 6V. Och tändlägena är ju väldigt varierande. Beroende på last kan man ju sikta på 20-30 grader vid 2000. Men det där får man ju prova sig fram till. Gäller att hålla koll på knock linken eller vad man nu använder för att kolla efter spikningar.

OBS! Tänk på att en startmapp är just det. Så fort man fått liv i motorn så är det ags att koppla in BB och knocklink (om man inte har en sån funktion i sprutet) för at börja mappa och se till att den går som den ska på tomgång innan man ens funderar på något annat.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]