Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

den sitter framför oljefiltret på höger sida av motorn längst fram. Ända givaren med en kabel om jag inte minns fel
De symptom du har nu måste rent allmänt felsökas och åtgärdas innan du kör igen, om du t.ex. har en dåligt fungerande oljepump som kanske när som helst kan ge upp så blir det jobbigt och dyrt. Jag föreslår att du som nämnts kontrollerar oljetrycksgivaren men att du även kontrollerar oljans kvalitet, mängd samt kontrollerar att oljepumpen är i god kondition.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
hade samma problem med min gamla 745 - 88a
jag fick aldrig riktigt reda på vad som hade hänt med bilen men kabeln från oljetryckskontakten såg ut som den hade brunnit och kortslöt lite då och då mot jord under motorn .
jag var först misstänksam mot att köra bilen men eftersom oljetryckslampan lös även med sladden lossad från givaren så kände jag mig trygg med att köra vidare !
jag drog en ny kabel från givaren och skarvade på sladden in i instrumentet till slut !
/emwtur
Användarvisningsbild
av P1800
GLE skrev:Har samma fel på min 760 - 84 men har kört i en vecka nu och den har då inte skurit än i alla fall!
Om det är en 760 med V6-a du har så ska du vara extremt försiktig med allt som har med vätskor att göra!

Dålig oljecirkulation gör att kamaxlarna slits ner. Dålig olja sätter igen oljekanalerna osv. För att hålla en PRV-motor i god kondition krävs bra olja och byta ofta! ( det går dessutom drygt 6l för ett byte.) Samma förhållande gäller för kylvätskan: för gammal glykol innebär att motorn korroderar->läckage -> för lite kylvätska-> ras. Det blir ingen andra chans efter att man har fyllt på en kokande motor... B280 som kom 1987 har ett förbättrad oljecirkulation.

Detta innebär inte att motorerna är dåliga utan bara att de måste skötas på ett annat sätt än de gamla gjutjärnsspisarna som knappast var möjliga att dräpa oavsett vanvård. PRV-motorn är som vilken normal motor som helst men har bemött med misstänksamhet i volvokretsar. Rätt skötta så håller dom. Många satt i ambulanser och fungerade utmärkt.

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]