Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
gnestakalle skrev:
caddy skrev:
Vad jag förstår har 230 FB LHJetronic 2,4 och då finns kallstartsventil

Mvh GK
Har nog insmyget sej ett litet fel här.
B 230 FB med LHJetronic 2.4 har ingen kallstartventil.
Däremot har B230F med Regina styrsystem kallstartventil.

//Mvh. tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag säger inte emot dig men undrar samtidigt hur bränsleanrikningen vid kallstart hanteras när ingen kallstartsventil finns.

Mvh GK
av caddy
Tack för klarläggandet BensinKalle! Jag är också nyfiken på sista frågan som GK ställde där! Jag fick nämligen föreslaget för mig av en bekant att det kunde vara nån form av "chocke"/kallstartsventil som hade hängt sig och det var därför som den drog mycket bensin. Men om det inte finns något sådant så kan inte det vara felet! Men det skulle vara intressant att veta hur motorn då "löser" kallstarter. Kanske det är tempgivaren som sitter mellan 3:e & 4:e insugskanalen som "skickar signal" om hur mycket bränsle den ska få, så att det blir rätt mängd direkt i insprutarna? Om det är så så kanske det är den givaren det är fel på, ska försöka mäta på den först!

mvh caddy
av tuxedo
gnestakalle skrev:Jag säger inte emot dig men undrar samtidigt hur bränsleanrikningen vid kallstart hanteras när ingen kallstartsventil finns.

Mvh GK
Hej igen GK.
Vid kallstart kopplas ett särskilt program in som ger två insprutningar per varv.
Sedan antar jag att dessa kallstartinsprutningar kan varieras i tid (mängd) lika som den ordinarie insprutningen gör.

Det är bara efter -92 som det finns motorer utan kallstartmunstycke på LHJ 2.4

//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bra att veta, tack för det. Det är alltid bra att utöka sitt vetande.

Mvh GK

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]