Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av winston
Jag skall ta bort hjälpcylinder/slavcylinder till kopplingen för att byta den på grund av läckage.
Har lossat slangen och tagit bort låsringen och sen skall det väl bara vara att dra ut den men den sitter som berg.
Jag har knackat med hammare, försökt vrida på den med en rörtång (lite försiktigt) och värmt med gasol (det blir kanske inte tillräckligt varmt)
Tacksam för tips
av rd350
Borra ett ca 3mm hål i godset på "örat" i kopplingskåpan. Spruta sedan in rostlösare i hålet rikligt. Har du sedan tålamod så låt det stå över natten. Efter det tar du med rörtången igen lite försiktigt så släpper den. Ta inte i för mycket för då spricker örat!
av tuxedo
Och om fästet ändå skulle spricka så går det att från Volvo eller Mekonomen beställa ett löst fäste att skruva fast i två bultar till kopplingskåpan.
Fästet tillverkas av Beson Motor AB Göteborg, och är således ej en Volvo originaldel.
Man sågar av det gamla fästet och skruvar dit det lösa. Bruksanvisn. medföljer.
Fungerar alldeles utmärkt och är lätt att montera.
Uppge modell på växellådan.
Kostade för c:a 3 år sedan drygt 400:-
Alternativet är att byta hela kopplingskåpan.

//tuxedo

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]