Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bluemoon
Hej!

Är ny på detta forum, men behöver hjälp omgående, tack.

Hur byter jag vä sidspegelglas på min Volvo 960 -96. Är det någon som kan ge en detaljerad beskrivning hur jag går tillväga? En ny komplett spegel har inhandlats på Volvo. Har hållt på i flera timmar utan att få bort den gamla. Kanske vet någon om just den här årsmodellen. Det är bara själva gummi plattan kvar, glaset har ramlar bort.
Senast redigerad av 1 Bluemoon, redigerad totalt 0 gånger.
Glaset tar man bort genom att sticka en mejsel i hålet underifrån och vrida en plasthållare ca 10mm, då släpper glaset från hållaren. Du har kanske tappat själva hållaren som sitter ihop med motorn. Kolla på andra sidan. Vinklar du ut glaset så kan du se snett underifrån. (ursäkta knepig förklaring på lätt problem!)
Ha ha, det gör inget, är tacksam för alla tips.

Det här hålet där jag stoppar in en mejsel, är det mellan nedre kant på glaset och sarg (ram), själva glipan som blir?? Eller ska det finnas ett hål på kåpans undre kant?? Så vitt jag kan se, så finns det inget hål i underkant på själva kåpan.
Tack för hjälpen, rd350. Jag lyckades få bort den gamla spegeln, eller rättare sagt själva gummi plattan, för glaset hade ju lossnat. Nu till poängen, jag har fått fel grejer från Volvo. Har en helt annan fästanordning än de tips/förslag som finns att tillgå här på forumet. Det var en superlätt och fiffig anordning. Tänkte att jag skulle återkomma till det i form av kort. I och med att jag är ny här så vet jag inte just nu hur man laddar upp bilder, men jag får återkomma som sagt..
Senast redigerad av 1 Bluemoon, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Så här ser mitt vä sidspegelglas ut på baksidan. På bilia sa det att det fanns endast ett som passade till min bil (se överst). Men när jag var på en annan bilia så kunde jag beställa två glas med två olika fästanordningar. Den ena varianten finns väldigt bra fotat och beskrivet här på forumet. Jag tog dock den varianten som jag tidigare hade haft på bilen, samma som på bilden. Fått för mig att den här med plastringen kan vara en uppdaterad version, tror dock att båda varianterna passar till speglarna. Ett tips är att "titta" vilken typ av fästanordning du har på just din bil, då kan du undvika att något går sönder vid demontering.

DEMONTERA: På bilden har jag vänt på plastringen, men "tänderna" ska sitta nedåt med tanke på låsningen, (se bild under). Men när jag monterade den nya så satt plastringen tvärtom mot på bilden, alltså sitter "tänderna" nedåt. "Kör" spegeln fullt uppåt så att du får glipa nedtill. Stoppa in något som skyddar lacken mellan glas och karm/kåpa, ta därefter en smal plattmejsel och för in mellan"tänderna", dra den från låsläget kl 7 till öppenläget kl 6, glaset har nu lossnat, ta ur det.

MONTERA: I omvänd ordning.
Senast redigerad av 7 Bluemoon, redigerad totalt 0 gång.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.