Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med att min 740tic-85 äter startkransgivare. Efter att bilen stått under sommaren vägrade den plötsligt att starta, efter felsökning visade det sig att starkransgivaren inte gav nått ohmutslag.
Införskaffande en bättre begagnade givare och bilen startade utan problem, glad i hågen bokade jag en besiktningtid men döm om min förvåning när jag skulle iväg dagen därpå och motorn är stendöd sånär på nån misständning.
Givaren som triggar en gång per varv är det motstånd i men inte starkrans/varvtalsgivaren.

Är det någon som har varit med om detta problem eller kan ge nån hint vad som kan vara fel. Jag är på god väg att hiva ut allt som det står motronic på och tillhörande elhärva och trycka in ett vems :evil:

/Johannes

Kan tillägga att motorn är en b230fk-98. Efter förra gången varvtalsgivaren stack bytte jag tändförstärkarboxen (har för mig att det var den som sitter på vänsterskärmen?) samt motronic 022:an. Samt har ett carguard larm.
Senast redigerad av 2 744Turbo, redigerad totalt 0 gång.
Hej! Eftersom det var en begagnad du monterade är det kanske inte så konstigt. Har den varit med sen 87- 88 nånting när de försvann i och med att ft- motorn kom så har den ju upplevt ett och annat.. Det tråkiga är väl att den kostar tre fyra gånger så mycket som den nyare varianten.
Frågar man inget så får man heller inte veta heter det väl :wink: Du gissade alldeles rätt det är en eftermarknadsinsprutning. Finns en herrans massa olika att välja på så i mitt fall valde jag det som jag kan få lokal hjälp med. El är väl inte min starkaste sida men när man kan köpa kabelhärvan komplett för 2000sek så återstår bara 10% av inkopplingen :)

Här finns massa intressant läsning där det diskuteras olika motorstyrsystem, erfarenheter, funktioner och priser
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 38&start=0
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.