Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GurraG
Hej!
Har en 740 88 med en 230F motor som stannade för mig, och jag kunde konstatera att den inte fick fram någon soppa.
Det visade sig att tankpumpen inte gick, bytte den och samtidigt det stora soppafiltret, har även bytt bränsletrycksregulatorn, och även pumprelät. det nya relät gör att pumparna går även när tädningen är på?
Så nu kommer bränslet fram och bilen startar men går bara ett par sekunder sedan dör den, försöker jag igen så är det samma sak, men kör jag med startgas så går den.
Har även kollat lödningar i relät vid exp kärlet.
Byter jag tillbaka till det gammla pumprelät så startar den inte alls.
Vet nu inte hur jag ska komma vidare!
Gunnar
av FXWG
Kolla jordpunkter vid bränsleboxen.Kolla så att BTRén fungerar som den ska. Mvh/fxwg :D
Användarvisningsbild
av päpplet
Du har inte gjort som jag då och råkat byta plats på slangarna från tankarmaturen och tagit fel på tryck och returslang under huven? Returen är den som går från bränsletrycksregulatorn.

Om bränslepumpsrelät jävlas kan du ta en kabel och tjuvkoppla bränslepumparna. Om du drar bort mattan på vänstersidan i skuffen sitter det en lös kontakt rakt under radioantennen som är till för elantenn där du har ström hela tiden på den grön/röda med dubbla kablar in i kontakten. Där trycker du in en kabel och drar sen isär kontakten till tanken och stoppar in den i den rosa kabeln ute på sidan av kontakten då ska bägge pumparna gå hela tiden.
av GurraG
päpplet skrev:Du har inte gjort som jag då och råkat byta plats på slangarna från tankarmaturen och tagit fel på tryck och returslang under huven? Returen är den som går från bränsletrycksregulatorn.

Om bränslepumpsrelät jävlas kan du ta en kabel och tjuvkoppla bränslepumparna. Om du drar bort mattan på vänstersidan i skuffen sitter det en lös kontakt rakt under radioantennen som är till för elantenn där du har ström hela tiden på den grön/röda med dubbla kablar in i kontakten. Där trycker du in en kabel och drar sen isär kontakten till tanken och stoppar in den i den rosa kabeln ute på sidan av kontakten då ska bägge pumparna gå hela tiden.
Har tjuvkopplat enligt din instruktion, startar och går som vanlig, men som sagt den vill inte gå varken med det gammla eller nya relät?
av GurraG
FXWG skrev:Kolla jordpunkter vid bränsleboxen.Kolla så att BTRén fungerar som den ska. Mvh/fxwg :D
Jordpunkten, menar du den bakre pumpen eller? BTRén?????
av per740
Har du kollat at det inte är glappt/ärgat/sprucket i reläsockeln? Skulle ju kunna vara nåt sånt ifall reläerna beter sig olika.
av GurraG
per740 skrev:Har du kollat at det inte är glappt/ärgat/sprucket i reläsockeln? Skulle ju kunna vara nåt sånt ifall reläerna beter sig olika.
Får kolla det, men lite skumt är det ju att dom två beter sig olika.
Måste nog kolla om jag har fått rätt relä av Mekonomen.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.