Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjenare, det är såhära att jag precis köpt en 740 GLE 87:a som inte hade någon fungerande tempmätare skulle se varför den ej funkade. Såg rätt fort att det var en tempgivare med ett platt stift som satt i, och min min tempmätarkabel ska kopplas på en tempgivare med två runda stift...

Införskaffa mig rätt tempgivare och när jag skulle montera den så passa inte gängerna ??????

vad ska jag ta mig till? kan man på någotsätt konvertera den befintliga kablen till enpolig eller sätta den nya tempmätaren någonannanstans?

MVH
bensinskalle skrev:Det finns två givare. Den ena, enpoliga, är till för tempmätaren i instumentpanelen.

Den andra, den tvåpoliga, som sitter strax under/bakom 3:ans insugsrör, är till insprutet.

Så är det verken på min eller den toppen jag tog 2 pols tempgivaren från. finns bara 3 hål

första hålet från vänster, är till någon givare där 2 vacumslangar ska på

andra hålet under insugsrör 2 är den tempgivaren med en pol

tredie hålet är under insugsrör 4 och där sitter termotempgivaren eller vad den heter

Någon annan som har en lösning så jag eventuellt kan använda den nurvarnde med en pol?
Jag har kommit fram till vad felet är, den tempgivarn som ska sitta på min bil är den tvåpoliga eftersom jag har en två polig kontakt och min bil är en 87:a

Tempmätaren som sitter i min topp är den gamla en poliga tempgivaren som man hade fram till 86 om jag minns rätt.

Gängorna i toppen passar dock bara till den enstiftiga tempgivaren då någon förstört gängerna så jag är tvungen att använda den en poliga tempgivaren som sitter i.

Kan man konvertera dom två kablarna som går till tempmätaren så jag kan få på dom på den enstiftiga tempgivaren som redan sitter i toppen?

MVH
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]