Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ndlundberg
Hejsan!

Häromdagen så börjede min fina 740 göra ett oljud från sig.

Bilen går som ett urverk, med ny sotningssats och allmännt bra skick. Men häromdagen så började den plötsligt rassla mitt under bilen, och det har under de två dagarna som gått blivit värre och värre.

Ljudet kommer när bilen startas, oavsett friläge eller nedtryckt koppling med växel. Ljudet kommer även vid start från stillastående, och FRAMFÖRALLT om jag tuffar fram på tomgången i lätt motstånd/uppförsbacke oavsett växel.

Snälla, har någen en blekaste aning om vad det kan vara? Jag har inte undersökt den ännu, eller kunnat granska i dagsljus, men jag ska försöka filma under bilen så ni kan få höra ljudet jag pratar om.

Det känns som att det skulle vara något från kopplingen/växellådan/drivningen, men jag vet inte vad, borde inte vara någon drivknut eftersom den rasslar i friläge vid start.

Alla tips och tankar uppskattas, tack på förhand!
/Niklas
av kottskrapa
Nu vet man ju visserligen inte vad det är för rassel men kolla värmeplåten över katten, tror det heter värmeplåt i alla fall..

Den rasslar rätt mycket om den lossnar och bara ligger löst o skakar
Användarvisningsbild
av erikn
Vet inte hur det ser ut på 740, men på 240 fanns det plåtar längre fram också. Den skramlade som sjutton på min 240 just vid tomgång eller lite mer gas.
av ndlundberg
hmm, tack för tipset, var precis ut och kollade.
Plåten är inte lös, däremot bankade jag lite på katten och det verkar skramla lite inuti den, är det möjligt att någon typ av insats i katten har släppt? Det känns rimligt då jag nu lyssnade och insåg att ljudet kommer från höger sida ungefär där katten sitter, ska ta med någon dedikerad "lyssnare" ut senare idag för att konstatera om det är katten.
av mpv8
kolla så att inte plåten som sitter längst fram runt "grenrör" typ :D
att den verkligen sitter fast (sidledes) för ibland så kan det kännas som att allt är ok och inget skramlar men så när man kör så glider plåten ,, å det skramlar :) har haft detta problem med en 245 men det är säkert någon likn lösning på 740 :)
Användarvisningsbild
av Ticken
Det är inte så att det är soppa pumpen som sitter rakt under din förarstol som låter? Dom kan rassla rätt duktigt när dom är lite slita, den sitter bredvid soppafiltret.
Känn med handen på den så känner du rasslingarna..

/Ticken
av pms
Hej
Har precis åtgärdat samma problem på min 945 -93
Det var metall-tätningsringen mellan främre avgasrör ock katten i skarven mellan de två. Klämman var sönderrostat så att det blev glapp ock fritt för tätningen att röra sig med ett skramlande ljud. Oväsendet försvann dock lite när röret blev värmt. Köpte nya klämmor på Biltema så nu är det tyst. Glöm dock inte att slipa ren tätningsringen eftersom den kan vara rostangriben.
av eusrfel
Hej!
Har haft samma problem på 240.
Det var innehållet i katten som lossnat. Om du har -89 eller nyare så blir det till att byta kat. Om du har 88b och äldre så är det bara att ta ned katten, ha sönder innehållet så att du kan tömma ut bikakematerialet och sedan sätta tillbaka den tomma katten.
Man få inte ta bort katten, men den behöver inte fungera på bilar som är 88b eller äldre.

MVH,
Robban
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]