Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Peerszon
Hejsan jag skulle vilja ha lite info om vilka delar man kan ta från olika modeller av motorer för att få en lite rappare

Jag har en B230A idagens läge,

och jag undrar vilken topp osv man kan ta från vilken motor osv, 531 toppen är väl den bästa va ? sitter inte det en vx3 kam i den ?

vilka modeller har 531an!?

sen undra jag om nån vet hur mycket man kan plana av på en volvo topp för att få högt komp som möjligt utan att det blir ventil sallad ?

är helt ny på volvo motorerna så de är därför de kommer sånna konstiga frågor som säkert är självklara för många utav er!

Mvh Fredrik hoppas jag kan få svar på dessa :)
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej Fredrik och välkommen till världens bästa volvoforum!

Du hittar 531 toppen orginalmonterad på B230FB. Dvs 940 GL. Dessutom sitter den på ett par 740 turbos orginal också.
Ja det stämmer att det sitter en vx3 kam i den.
Den är populär bland turboputtarna, men om den är optimal för dig är jag osäker på.

/TIcken
av Peerszon
Ticken skrev:Hej Fredrik och välkommen till världens bästa volvoforum!

Du hittar 531 toppen orginalmonterad på B230FB. Dvs 940 GL. Dessutom sitter den på ett par 740 turbos orginal också.
Ja det stämmer att det sitter en vx3 kam i den.
Den är populär bland turboputtarna, men om den är optimal för dig är jag osäker på.

/TIcken

Vilken utav alla kammarna är de som levererar mest effekt då rent original mässigt mellan dom olika B23 motorerna ? är de vx3 kammen är värst eller har dom nån annan som också är vettig Gle motorn ?
av tuxedo
Förstår inte riktigt vad du menar med "ventilsallad", vid planing av toppen men ventiltiderna ändras ju så man måste byta till ett nytt kamaxeldrev som har ventiltidsjustering.

Sen hur man justerar ventiltiderna får någon annan som kan det svara på.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av päpplet
"ventilsallad"
Ventilsallad är ett fenomen som inträffar när ventiler och kolvar slår i hop så en eller flera ventiler kröks och pekar lite hur som helst. Händer på bl annat 16V motorn när kamremmen går av
av Peerszon
Jo jag vet att man måste köra justerbart kam drev menj ag täntke höra om nån visste om man kunde göra en fuling å skippa de justerbara kamdrevet å köra på bondaktig stil! de är bara en is rejser som ska dödas

men tillbaks till toppar å kamaxlar! vart finns de delar jag kan hämta mest effekt ur? vilka olika delar är de? vilken topp har störst ventiler å va är de för olika ventiler som sitter i dom olika topparna ? jag håller bara på med opel grejer i övrigt men iår blev de en volvo räser ihop med kompisen! får jag ut nån extra hk om man kör en 531 topp med vx3 kam å sen en liten modifiering på ventiler och frästa ventilsäten osv eller är den kammen helt åt helvete att köra med på en b230a ? avgas systemet blir ombyggt med exktrator grenrör osv kan jag tilllägga !

Mvh Fredrik

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]