Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av blomman2
Mätaren har lämnat in och enligt uppgift passar endast mätare fråm årsm. -91 och -92 till denna årsmodell, stämmer det?
Sitter en Yasaki mätare i nu med fyra stift, tacksam för svar och förslag ?
av NilsO
Hej,

det stämmer att 740 och 940 fick nya instrument från årsmodell 91. (I en bok jag har står det att det är samma som tidigare 760(?), men hursomhelst lär det väl inte finnas så många begagnade 760-instrument).

Det verkar vanligt att de här instrumenten går sönder. Du kanske redan gjort det (och det bästa sättet är väl att prova med ett instrument som fungerar), men annars är ett första steg nog att kolla att det inte är ledningen till givaren i bakaxeln som gått av. Mät resistansen på den kontakt framme vid instrumentet som går till "S+" och "S-" (jag tror det är röda och blåa ledningar).

Förslag är väl annars att leta efter dåliga lödningar, ärg/oxid och dåliga kondensatorer. Jag skrev en liten handledning om detta på ett annat forum, kanske kan det vara intressant. Länk.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]