Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Edgarn
tjena skulle byta grenröspackning på min 940 turbo då man hörde att den va kass, men stötte på ett problem, den sista pinnbulten på grenröret den längs ifrån torped väggen gick mitt av och sitter kvar i toppen, efter lite borrande utan framgång så lyckades vi bryta en borr (3mm) i hålet och det går ju inte att borra i en borr,, finns där ingen enkel lösning ,ngt man kan sätta så det inte läcker asså om jag sätter tillbaka sakerna och spänner alla dom andra, kan den kasnke klara sig ifrån att läcka eller?* ngn som varit med om detta?

mvh Edda
av vstrommen
sätt dit en mutter och svetsa inuti muttern, spraya rostlösning eller något på pinnbulten och försök att dra loss den sen är det ju liksom bara "asså" att testa
av Edgarn
vstrommen skrev:sätt dit en mutter och svetsa inuti muttern, spraya rostlösning eller något på pinnbulten och försök att dra loss den sen är det ju liksom bara "asså" att testa
imed att vi har borrat så ser man inte ändan på pinnbulten, svårt att förklara lättare att det framför sig :P
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det finns alltså inget material kvar av pinnbulten som sticker ut?

Ja då kan du inte göra annat än att försöka borra. Det finns en chans att det inte läcker men grenröret kan flexa tillräckligt mycket för att det ska bli läcka, särskilt om du har turbo.
av Edgarn
bensinskalle skrev:Det finns alltså inget material kvar av pinnbulten som sticker ut?

Ja då kan du inte göra annat än att försöka borra. Det finns en chans att det inte läcker men grenröret kan flexa tillräckligt mycket för att det ska bli läcka, särskilt om du har turbo.

oke nä inget sticker ut tyvärr ska försöka borra igen men hur är det me kylkanaler osv ligger det ngn nära vid den pinnbullten? annars får jag chansa på att köra utan,, men det är som du säger det är ju en turbo så det blir ju rätt bra tryck där inne speciellt nu när jag monterat en större oxo,,
av Forssen
Du kan inte svetsa fast någon metallstav som är mindre än själva hålet för att få ett utstick? Vet inte hur långt du har borrat
av Edgarn
Forssen skrev:Du kan inte svetsa fast någon metallstav som är mindre än själva hålet för att få ett utstick? Vet inte hur långt du har borrat

tyvärr så kmr det inte gå att svetsa, :/

ingen som kört med den pinbulten borta?
av tuxedo
Hej Edgarn.

Enl. min erfarenhet kommer du inte att få tätt i grenröret utan att få i en ny pinnbult.

Vet ej vad du har för utrustning, men jag skulle prova att försöka spräcka den avbrutna borren med en körna och sedan montera grenröret.
Sedan kan man svarva en bussning som passar i hålet på grenröret, ev borra upp det en mm. för att sedan borra hål i bussningen för en passande borr, så stor som möjligt.
Då finns det en styrning för borren, men räkna med att få slipa om borren ett antal gånger innan du fått rent hål.
Sedan måste du nog gänga om pinnbultshålet till en större dim, ex. 10 mm.
Om hålet är rel. oskadat kanske det går att sätta i en insatsgänga till ordinarie M8.

Går det inte att spräcka den avbrutana borren måste du nog tyvärr demontera topplocket och lämna in det på en mek. verkstad. dom har coromantborrar som klarar av detta och kan rigga upp toppen för exakt styrning.

Detta var nog inte vad du ville höra, men ibland finns det inga genvägar.

//tuxedo.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]