Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Jag har ett missljud höger bak på min 945a. någonstans i Bakvagnen uppstår ett knackande ljud vid körning.
Jag har dragit åt allt jag hittat utan att få bort missljudet.
Det låter som att det kommer ganska högt upp och min gissning är att det är övre stötdämparfästet som skramlar.
Jag har dragit åt utan resultat. Jag har även fodrat stötdämparfästet med tunn aluminium utan resultat.
Någon som har tips?
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Ja det sitter en bussning men "innanför" bussningen sitter ett metallrör närmast skruven.
Det är mellan skruven och metallröret som jag fodrade med Aluminium från en ölburk.
Användarvisningsbild
av emwtur
om du lyfter luckan i bagaget och lossar träluckan bakom baksätet så skall det sitta runda plastlock ner i balken som fästet sitter i.
om du tar en ficklampa och kollar bakåt genom hålet så kan du inspektera fjäderfästet uppifrån !
på en 745:a jag hade , lagade jag balken genom att ta en sticksåg och öppna ovansidan av balken, svetsa undersidan av balken inifrån och sedan lappa ihop ovansidan igen :-)
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
det visade sig vara själva dämparen som var glapp. Trist att komma till den insikten när jag varit så nära. Fast härligt ändå med ett lättlagat fel.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]