Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av per740
Bilen: 740 -89 B230F LH 2.4
Hej,
Vid två tillfällen har lambdalampan börjat lysa, i det första fallet vid motorbroms och
det andra vid omkörning på motorväg. Enda gemensamma verkar vara det högre varvtalet.
Inga felkoder fanns lagrade och lampan slutade lysa efter urdragen säkring. Både
katalysator och lambdasond byttes 2005 (för ca 8000 tusen mil sedan).Avgassystemet
byttes för 1500 mil sedan. tänddelar bytta regelbundet. Tacksam för ideer om vad det kan
vara, vill ju helst slippa bli stående på semestern...:-)
Användarvisningsbild
av erikn
Lampan tänds bara om det finns felkoder. Kollade du i alla hål?
av per740
jag fick 1.1.1 koden. Jag antar att det kommer att hända igen så om någon vet vilka uttag man ska kolla i och vad de olika uttagen redovisar får ni gärna berätta.
av per740
Hej,
Ursäkta frågan om felkoderna som var så lätt att hitta, körde på bärbar dator med lite batteri och hann inte söka så noga..
Jag får felkod 143 ur uttag 6 (knackgivare). Hittade en liten spricka i slangen som går mellan bränsletrycksregulatorn och insuget. La eltejp runt provisoriskt , får se om det löst problemet när jag kör vidare.
Någon ide om felkoden kan hänga ihop med sprickan i slangen?
Användarvisningsbild
av emwtur
jag har hackat ihop en liten java app som du kan ladda ner i telefonen -
då har du alltid felkodslistan med dig http://www.densomlever.se/html/volvofelkodapp.html

ang slangen - tja - inte är det bra med sprickor i den slangen - det borde påverka mest vid tomgång/motorbroms.
/emwtur

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]