Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Palle
Idag när jag skulle köra ungarna till skolan så gick jag ut och startade bilen en 945 -96 SE
Bilen fick stå på tomgång medans jag pinkade hunden och skrapade rutorna, ca 5-7 min.
När jag sen hoppar in och kör iväg så märker jag att Lambda lampan är tänd.
Efter att ha släppt av ungarna efter bara någon kilometer, så stänger jag av bilen, låter den stå i 5 min och startar igen. Lampan fortfarande tänd.
Motorn går som vanligt.

Till saken hör att jag besiktigade bilen i måndags och då var alla värden perfekta.
CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 000
LAMBDA 1,00

Vad kan detta vara ?
Användarvisningsbild
av emwtur
glappkontakt någonstans?

är allt normalt annars - lugn och fin tomgång ?

enda sättet att veta vad det är, är att läsa ut felkoderna - nu hade du ju en 96:a - då är det lite struligt
men - du kan släcka lampan genom att ta ur säkring 1, ett par sekunder , återkommer felet så har du ett problem
om inte - så HADE du ett problem !
/emwtur
av Palle
emwtur skrev:glappkontakt någonstans?

är allt normalt annars - lugn och fin tomgång ?

enda sättet att veta vad det är, är att läsa ut felkoderna - nu hade du ju en 96:a - då är det lite struligt
men - du kan släcka lampan genom att ta ur säkring 1, ett par sekunder , återkommer felet så har du ett problem
om inte - så HADE du ett problem !
/emwtur

Motorn går lugnt och fint.

Provade att rycka säk1 ett par sekunder.
Lampan slocknade och har inte tänts igen.. skumt!?
Jag är glad så länge den är släkt, men jag blir lite nervös av sådana här saker!

Tack för svar och hjälp!
av putte62
Om batteriet är dåligt och spänningen sjunker då man kör startmotorn tror jag att elektroniken kan reagera på detta sätt. Har själv varit med om detta enstaka gånger.
av PMR
Jag hade precis ett Lambda-fel på min Volvo 940.
Dock gick den illa på tomgång när detta hände, den reglerade varvtalet konstigt. Jag tror att jag hittat felet, slangarna till Kolkanistern (plastburken vid kylaren) var spruckna säkert som följd av vädret. Jag tejpade dessa med eltejp och resettade varningslampan genom att lossa pluskontakten till batteriet någon minut och sedan satte dit den igen. Nu verkar bilen gå som vanligt.
av Ampe
Jag hade exakt samma problem med min 945a -97, men jag ryckte säkringen i ett par minuter och lampan har inte tänds igen :) ( ca 2 månader sedan )
av Bejjan
Samma här efter att bilen kokade. Tack för detta tips :)

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]