Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

heej,

jag har ett problem med min 940..
den tjuter rätt högt och följer med varvtalet lixom..

har provat att starta utan generator remmen, vatten och servoremmen.. men tjutet uppstår ändå..

någon som har förslag på vad det kan vara?

mvh
Har du kunnat lokalisera ungefär varifrån oljudet kommer, om det kommer i bakre eller främre delen av motorrummet?

Mvh GK
Lager är ju en möjlighet, men kan det möjligen vara så att bendixdrevet hänger kvar i startkransen. Det kan tyckas lite långsökt men man vet aldrig. Det var länge sen jag tittade inuti en startmotor men jag har för mig att det skall finnas en returfjäder och att då den möjligen har pajat. Jag kan mycket väl ha fel men det kan vara en startpunkt för felsökandet.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Lager är ju en möjlighet, men kan det möjligen vara så att bendixdrevet hänger kvar i startkransen. Det kan tyckas lite långsökt men man vet aldrig. Det var länge sen jag tittade inuti en startmotor men jag har för mig att det skall finnas en returfjäder och att då den möjligen har pajat. Jag kan mycket väl ha fel men det kan vara en startpunkt för felsökandet.

Mvh GK
jaow lager är möjligt.. tror motorn har blivit plågad så ska byta motorn efter vintern, kör inte mycket med bilen pga att jag fyller 18 i november ;) men ville ha nått o skruva med o den här var väldigt fin och fick den billigt.. och en b230fb är ju inte så dyr precis :) men som sagt, ville veta ifall det var nått som man kunde fixa nu snabbt ifall man ska övningsköra nått o så :)
och om jag ska va ärlig låter det verkligen inte som startmotorn, utan nån lager.. kanske vevlager? ajja :)
Jo som jag skrev var det långsökt. Det är svårt när man inte är i närheten och kan gräva själv men titta för kuls skull på starten även om jag i ärlighetens namn också trodde mest på ett lager. Men jag tänkte som så att om långskottet med starten stämde så skulle det förmodligen bli en enkel operation.

Mvh HK
Ruben skrev:ändrar sej ljudet när du trycker ner kopplingen?
nope.. låter hela tiden :(

men pratade med en kompis nyss, han hade en nyrenoverad bottendel som jag kunde få köpa för en väääldigt billig summa :)

men som sagt, ifall det fortsätter ändå? vad kan det vara?

har iaf ac, men kompressorn är paj så ingen rem på,
och har bensinvärmare som inte används heller,
abs också..
servo slang läcker lite.. men det lät även när remmen till servon var av så det är inte felet..

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]