Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av borcon
Hej

Jag har en 945 med lågtrycksturbo och automatlåda, bilen är en 1995 års modell och har gått 33000 mil.

I veckan drog jag släp och när jag kom fram till tippen och skulle tömma det så hörde jag att det pös under huven.

Jag ser då att det pyser ur kylarslangen som sitter under bränsleinsprutningen. (Slangen sitter från topplocket och går in i någon form av givare sitter fast med slangklämma, från givare går sedan en slang som går in i kupen och sitter med slangklämma).

Jag lossade slangen från topplocket och kapade av 2cm av den då,hålet var där och satt på den igen och spännde till. Jag fyllde på med vatten och det var tätt. Men efter att ha kört 5 m rann det ut igen.

Mina frågor är hur mcket skall man spänna en slangklämma? Borde man inte byta alla slangar och klämmor nu när bilen gått så långt och är så gammal? Så slipper man ju dessa problem ett antal år framåt.

Vatten pumpen är bytt för två veckor sedan, den funkar kanon. Når jag fylla på vatten första gången på tippen gick det i 5 liter. Jag kunde inte se att tempmätaren var uppe på rött. Hur stor är risken att topplockspackningen gått eller i värsta fall hela toppen? Det finns inget vatten i olja, Kylaren är bytt för ett halvår sedan, även termostat.

Det är inget lätt jobb att byta slangen under insprutningen. Hur ser man om toppen gått?

Tacksam för goda råd.

MVH Borcon
Användarvisningsbild
av gnestakalle
borcon skrev:Hej

Jag har en 945 med lågtrycksturbo och automatlåda, bilen är en 1995 års modell och har gått 33000 mil.

I veckan drog jag släp och när jag kom fram till tippen och skulle tömma det så hörde jag att det pös under huven.

Jag ser då att det pyser ur kylarslangen som sitter under bränsleinsprutningen. (Slangen sitter från topplocket och går in i någon form av givare sitter fast med slangklämma, från givare går sedan en slang som går in i kupen och sitter med slangklämma).

Jag lossade slangen från topplocket och kapade av 2cm av den då,hålet var där och satt på den igen och spännde till. Jag fyllde på med vatten och det var tätt. Men efter att ha kört 5 m rann det ut igen.

Mina frågor är hur mcket skall man spänna en slangklämma? Borde man inte byta alla slangar och klämmor nu när bilen gått så långt och är så gammal? Så slipper man ju dessa problem ett antal år framåt.

Vatten pumpen är bytt för två veckor sedan, den funkar kanon. Når jag fylla på vatten första gången på tippen gick det i 5 liter. Jag kunde inte se att tempmätaren var uppe på rött. Hur stor är risken att topplockspackningen gått eller i värsta fall hela toppen? Det finns inget vatten i olja, Kylaren är bytt för ett halvår sedan, även termostat.

Det är inget lätt jobb att byta slangen under insprutningen. Hur ser man om toppen gått?

Tacksam för goda råd.

MVH Borcon
Du har en bil som gått rätt långt, jag rekommenderar att du går igenom hela ditt kylsystem. Kontroll och/eller byte av slangar genomspolning av systemet, ny kylvätska (c:a 50 % glykol).

När det gäller topplockspackning. Kontrollera om det luktar avgaser i expansionskärlet, titta om det kommer vit rök ur avgasrör, kolla om mororoljan är gråaktig. Du kan även göra ett kompressionsprov.

När det gäller dragning av slangklämmor finns ju en gräns när det börjar kännas stumt och då är det absolut tillräckligt.

Mvh GK
av Rushdie
Är osäker på vad det är för givare du pratar om... Det kanske är den vacuumstyrda värmekranen för AC / ECC du menar? Liten plastburk med anslutning för 16mm vattenslang i varje ända och en liten vacuumslang i 'botten'?

Är den i plast... så kommer den gå sönder :)

Det är väl inte fel att byta ut slangar och slangklämmor. Jag sköt en toppackning på grund av att en slang blivit heldålig ( http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0c2010103832Pf0f3 ). Efter detta bytte jag alla slangar och slamklämmor som medgav detta i samband med att toppen lyftes av.

En slangklämma skall dras tills man känner ett gött motstånd, men inte för kung och fosterland.

Kan det inte vara så att eftersom det behövdes 5l för att fylla systemet så har den gått såpass varmt att trycket i systemet pressat ur vatten där det är som varmast / svagast? Längst bak vid fyrans cylinder är väl inte ovanligt.
av borcon
Hej

Jag bytte slang idag den satt lite hårt mot torpedväggen, men jag skar ett jack i den och vred av den.
Jag trodde ej att toppen gått men efter att ha kört 5 km så stannade jag bilen och kontrollerade att det ej kokade i expansionskärlet och det gjorde det ej. Fast jag hörde hur det kokade i kylarslangen mellan termostat och kylare mycket märkligt, temp mätaren visar som vanligt mitt emellan rött o vitt. Fläkten går ej igång mycket märkligt.

Är det något som kan skadas mer än toppen om man kör bilen ändå?
Det är ju fullt med vätska i systemet så det kyler väl tillräkligt ändå.

Finns det något vettigt sätt att få reda på om det är fel på fläkt,fläktgivare,tempgivare mm?

Hoppas få bra råd!

MVH

Borcon
Användarvisningsbild
av gnestakalle
I kylargaveln sitter en givare för den elektriska kylfläkten, den kan vara trasig.
Likaså kan givaren för instrumentet vara trasig.
Eftersom du hör det där bubblandet så tror jag att kylningen kan vara tveksam.
Se till att kontrollera/fixa givarna jag nämnt.
Jag förmodar att du tittat att kylvätskenivån är OK i expansionskärlet.
När det gäller topplockspackning. Kontrollera om det luktar avgaser i expansionskärlet eller om det är skum på ytan, titta om det kommer vit rök ur avgasrör, kolla om mororoljan är gråaktig. Du kan även göra ett kompressionsprov.

Mvh GK

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]