Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Elmgren
Tjenare har lite oljud i min 940T -98. När jag svänger åt höger så knakar de från vänster framhjul. Bytte hjullagret för en tid sen eftersom det knakade när man svängde och visslade när man körde rakt fram. Visslandet försvann och knakandet försvann nästan helt men nu i helgen när jag bytte spindelled höger fram så började det låta igen och mycke värre än innan.
Någon som har en fundering på vad som kan vara galet?

Mvh Viktor
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Elmgren skrev:Tjenare har lite oljud i min 940T -98. När jag svänger åt höger så knakar de från vänster framhjul. Bytte hjullagret för en tid sen eftersom det knakade när man svängde och visslade när man körde rakt fram. Visslandet försvann och knakandet försvann nästan helt men nu i helgen när jag bytte spindelled höger fram så började det låta igen och mycke värre än innan.
Någon som har en fundering på vad som kan vara galet?

Mvh Viktor
emwturs förslag med stötdämparen är bra och stämmer troligen men eftersom du bytt en framvagnsdetalj kan det vara ide att göra en hjulinställning också, helst 4-hjulsmätning har själv märkt att det sparar däck.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
du kan läsa lite om mina äventyr i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=38981
mitt problem var antagligen att stötdämparen var sliten som ett "timglas" - glappade när bilen stod på marken - lyfte man bilen försvann glappet
/emwtur
av Elmgren
Tackar så mycket för svar! Får ta och undersöka stötdämparen någon dag när jag har tid. Ratten står snett nu efter spindelledsbytet så jag antar att en hjulinställning inte skulle skada.

Mvh Viktor

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]