Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

xenon666 skrev:Hur ser man vad man har för typ av bromsar på Volvo 960-95? Är det alltid två kolvar på Girling? Jag har en stor kolv i mitten på mitt bromsok
Det är lite förvirrat minst sagt när det gäller bromsdetaljer, jag rekommenderar att du går in på skruvat.se eller på mekonomen.se och söker via ditt reg.nr. bland deras reservdelar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Rick1
gnestakalle skrev:
xenon666 skrev:Hur ser man vad man har för typ av bromsar på Volvo 960-95? Är det alltid två kolvar på Girling? Jag har en stor kolv i mitten på mitt bromsok
Det är lite förvirrat minst sagt när det gäller bromsdetaljer, jag rekommenderar att du går in på skruvat.se eller på mekonomen.se och söker via ditt reg.nr. bland deras reservdelar.

Mvh GK
Är det bak du syftar på? Fram finns det tydligen bara en variant, men bak två, har samma problem bak och volvo vet inte ett skit, inte ens genom märkplåten i mottorrummet vet de, dåligt tycker man, att man måste demontera hela skiten och ta med till butik för att få rätt delar.
Om det är samma som på 740(vilket jag inte alls vet om det är) ska det sitta en liten ettikett på bstolpen på förarsidan(dvs öppna passagerarsidan och kolla stolpen fram). Där finns det kodat vad det är för bromsystem på bilen.

Edit:
På gamla 740 var det tvåa för Girling och en trea för bendix, men om det här stämmer för 960 har jag ingen aning om...

Titta på koden och kika genom fälgen på oket och jämför med bilderna i denna tråd
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=20905

Lycka till!
Tack för alla svar, var inne på den lokala bildelsbutiken och dom sökte via regnumret (tyvärr var skylten på dörrstolpen så sliten så det gick ej att utläsa, var en vit pappersettikett), dom kom iallafall fram till att fram fanns det bara en sort (Girling), men på biltema kan man välja två, köpte iallafall dessa Girling av den lokala försäljaren så nu återstår att se om dom passar :-)

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]