Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uddevallaren
Var och hämtade en 740 som en kompis gav bort.
Han sa att det inte kom något bränsle fram.

Lossa bränsleslangen och körde på starten och där fanns det allt tryck, Men det kommer aldrig något bränsle fram till cylindrarna.
Provade att ta bort tändstiften och spruta i startgas och då drog drog den igång väldigt väldig kort stund.

Vad kan det vara?
Boxarna?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
uddevallaren skrev:Var och hämtade en 740 som en kompis gav bort.
Han sa att det inte kom något bränsle fram.

Lossa bränsleslangen och körde på starten och där fanns det allt tryck, Men det kommer aldrig något bränsle fram till cylindrarna.
Provade att ta bort tändstiften och spruta i startgas och då drog drog den igång väldigt väldig kort stund.

Vad kan det vara?
Boxarna?
Kan vara spridarna, men även annat.

Kontrollera till att börja med alla jordanslutningar till motorblocket i allmänhet och spridare i synnerhet.
Se till att batteriet är fulladdat.
Kontrollera säkringar.
Kontrollera insugningskanalen för läckor (från luftfilter till och med spjällhus).
Kontrollera alla vacuumslangar så att dom inte läcker.

Har du LH Jetronics 2.2 eller 2.4 ?

Mvh GK
av uddevallaren
Jag har 2,2.

Lossade fuelrailen och hänga spridarna i luften och malde på starten men dom släppte inte igenom nått. men om jag lossar på en spridare så finns det allt soppa bakom.

Vad skulle det annars kunna vara med tankte på att det inte verkar som dom öppnar. ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
uddevallaren skrev:Jag har 2,2.

Lossade fuelrailen och hänga spridarna i luften och malde på starten men dom släppte inte igenom nått. men om jag lossar på en spridare så finns det allt soppa bakom.

Vad skulle det annars kunna vara med tankte på att det inte verkar som dom öppnar. ?

Kan du höra om det klickar från spridarna. Det finns också speciella testlampor för spridare, finns på t.ex. Biltema har jag för mig. Dom funkar som så att dom lyser om spridaren får korrekt spänning, om lampan lyser men det inte kommer något ur spridaren är spridaren defekt, om lampan inte lyser får följaktligen spridaren inte korrekt spänning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
uddevallaren skrev:Har mätt på spridarna och jag får ingen signal.
Har även provat att byta bränsleboxen.
Kontrollera huvudreläet, det är ett dubbelrelä där den ena funktionen är för bränslepumpen och den andra funktionen är för systemet, v erkar det inte funka så prova med att löda om alla lödpunkter (kan finnas s.k. kalllödningar som ibland är mycket svåra att se). Om det ändå inte fungerar så byt. Sen skall du också kontrollera Systemets säkring(25A), inte helt säker var den sitter på 740.

Mvh GK
av Cicaro
Kolla även jordpunkten som sitter framför passagerardörren inne i kupén(bakom plastkåpan). Styrboxen ska vara jordade där och om det är dålig kontakt eller om dennes kontakt har hoppat ur blecket så kan det skapa problem.(när du ändå har det loss, ta loss blecket slipa bort oxid och skit med sandpapper eller smärgelduk(samma sak där blecket ska ditta) klicka dit en klick batteripolfett och sätt tillbaka..
av uddevallaren
gnestakalle skrev:
uddevallaren skrev:Har mätt på spridarna och jag får ingen signal.
Har även provat att byta bränsleboxen.
Kontrollera huvudreläet, det är ett dubbelrelä där den ena funktionen är för bränslepumpen och den andra funktionen är för systemet, v erkar det inte funka så prova med att löda om alla lödpunkter (kan finnas s.k. kalllödningar som ibland är mycket svåra att se). Om det ändå inte fungerar så byt. Sen skall du också kontrollera Systemets säkring(25A), inte helt säker var den sitter på 740.

Mvh GK

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]