Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johanLeet
Hej har en 960 3.0 95 som har funkat hur bra som helst. började med att jag plockade bort batteriet till en annan bil , sen när jag stoppade tillbaka de och skulle starta bilen så går den väldig konstigt. Går en på alla cylindrar.

kollade gnista o de fanns på alla stift , provade även byta stift ( dom gammla var rikitgt dåliga ) .

Fått felkoder på : 113 o 152 Har inte direkt hittat något rätt "schema för just motronic 1-8" så vet ej om man kan gå efter LH 2.4 schema ifelkoder.

någon som har någon idé vad de kan va?

Tacksam för snabba svar

mvh johan
johanLeet skrev:ingen som har någon idé vad de kan vara..

mvh
Om ingen annan hoppar in så får väl jag försöka med lite allmänna saker. Jag kan inte just motronic men annars är det så att systemet nollar när strömmen försvinner och sen går den inte på topp förrän allt har programmerats in igen, detta sker vid körning.

Nu vet jag ju inte hur kryckigt din motor går.

Mvh GK
Spridarna har hela tiden 12 volt spänning och aktiveras under millisekunder två gånger per motorvarv genom att styrboxen etablerar förbindelse till jord.

Spridarna är uppdelade i två grupper. 113 anger fel i en av grupperna (se listan iänken, cylindrernumrering framifrån). Man kan pilla loss en spridarkontakt och mäta att det finns 12 volt mot jord i kontakten. Varje spridare (på min 965 -91) har en resistans på 24 ohm så att om du (med tändningen avstängd) mäteri kabeln på den öppna kontakten bör du få 12 ohms motstånd från de två övriga eftersom två motstånd på 24 ohm är i parallell). Mät sedan motståndet i den öppna spridaren och kolla att det också är 24 ohm.

Kolla att batteriet är jordat ordentligt. Spridarkretsen jordar via anslutning från styrboxen till motorblocket. Testa att dra en sladd från minus på batteriet direkt till motorblocket. Startmotorn kan dra bra även om jord är dålig eftersom startmotorn har egen minuskabel direkt till batteriet. Kolla också att batteriet är friskt.

vad man skulle kunna göra men jag aldrig sett prövat vore att ha två skilda strömkällor för motorstyrningen och startmotorn. Det borde gå att dela upp redan vid pluspolen på batteriet. Vitsen vore att spänningsfallet då startmotorn drar inte ska påverka styrbodexen och spridarna - vilket kan ske.
Condition

If the injector group circuit is shorted to ground/live, or if there is a break in the circuit, the ECM notes this as a fault and sets DTC 1–1–3.

Substitute value
-ECM shuts off faulty injector group.
-Fuel trim inhibited.

Possible source

Signal too high:
-Signal lead short circuit to live.
-Injection valve defect.
Signal too low:
-Power lead broken.
-Signal lead short circuit to ground.
-Contact resistance in terminals.
-Injection valve defect.
Current too low:
-Signal lead broken.
-Contact resistance in terminals.
-Injection valve defect.

Fault symptom[s]
-Engine is running on 3 cylinders.
-Engine does not start.
Gör rent kabelanslutningarna på både plus och minussida på batteriet så att det inte är spänningsfall där som leder till problemet.Titta särskilt på den kabel som inte går till startmotorn. Den är fäst utanför startmotorkabeln.

PS det verkade hjälpa mitt startproblem. Men i dag var problemet tillbaka...
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]