Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av myrddraal
Har 945 92:a som egentligen går som en klocka ..men..på sistone har jag råkat ut ett par gånger att den vill "frikoppla" när jag krypkör på t.ex. parkeringsområden...ska kanske nämna att det är automatväxel...växellådan är inte original utan den är tidigare utbytt mot en begagnad växellåda...

..vad kan det vara?...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
myrddraal skrev:Har 945 92:a som egentligen går som en klocka ..men..på sistone har jag råkat ut ett par gånger att den vill "frikoppla" när jag krypkör på t.ex. parkeringsområden...ska kanske nämna att det är automatväxel...växellådan är inte original utan den är tidigare utbytt mot en begagnad växellåda...

..vad kan det vara?...
Låter som låg nivå på vxllådsoljan, kolla enligt följande..............

Vxllådan skall vara varmkörd, innebär ett par mil eller 20-30 minuters körning.
Låt motorn gå på tomgång, tryck ner bromspedalen och gå igenom alla vxllägen startande och avslutande i läge "P".
Kontrollera nu oljenivån i vxllådan, kontrollera även kvaliten på oljan (om den luktar bränt eller är missfärgad, jämför om möjligt med ny olja), nivån skall ligga mellan stickans markeringar (OBS att mellan markeringarna skiljer det bara c:a en halv liter så var noga med att inte fylla på för mycket, för mycket olja kan också vara skadligt för lådan. Se upp så du tar rätt sticka.

Hur länge sen byttes det olja i lådan förresten?

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]