Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonasolof
Om jag försöker starta när motorn bara svalnat lite händer det att den inte startar. Det hörs för övrigt på motorljudet då startmotorn drar direkt om den kommer att starta eller ej.

Troligen får motorn ej bensin. Det har alltid funkat med startgas men det är en dyr metod eftersom LMM kan skadas även om jag sprayar i insugsburken (genom att lyfta loss slangen från tomgångsventilen till spjälhuset). Det visar sig att det funkar lika bra att köra i lite bensin med testprogrammet (kontakt i hål 2, tre tryck).

KM och tempsond i blocket är OK. Inga felsignaler.

Har läst en mängd orsaker till att spridarna inte lämnar bensin när startmotorn går, bland annat för låg spänning över spridarna pga spänningsfall - eventuellt även på ingångssidan till styrenheten. Vill dock börja med möjligheten av sjunkande bränsletryck och eventuell ångbildning. Har sett att det fuktar lite bensin vid fuel rail-returslangens anslutning till det gröna bensinrörets skruvade anslutning. Vet att det finns en backventil som kan fallera vid bränslepumpen. Men hur trycket över spridarna upprätthållas om det är öppet rör för returen tillbaks till bensintanken? EDit: Sitter regulatorn på ingångs eller utgångssidan?
Vilket av reläaerna på vänstra fjäderbenstornet är reläet som kopplar ström till spridarna (2/12). det syns dpåligt på den enda skiss jag har.

Ska även göra rent de kontaktbleck i c131 som strömmen till spridarna går igenom.

edit: Hittade svaret i bilden här http://www.autoelectric.ru/diagnostic/injection/mot.htm

Dvs att bränseltryckrsegulatorn släpper ut bränsle tillbaka till tanken vid det tryck som membranet medger. Om membranet sugs ut pga acceleration så ökar tröskeln för återcirk av bränsle och mer bränsle går då till spridarna. Det kan läcka genom membranet men det luktar inte bensin i vakuumslangen ned till spjällhuset - och inte heller om jag ansluter stetoskopslangens ena ände till tryckregulatorn och dubbeländen till näsan och sniffar.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]