Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nisse 1
upptäckte att min tempmätare börjat att fladdra hit och dit trots att vätskenivån är ok övriga instrument funkar som vanligt,någon som kan ha tips om vad felet kan bero på ? bilen är en 940 årsmodell 91
av Cicaro
Om den fladdrar hit och dit snabbt och inte stiger/sjunker sakta till onormala nivåeer(vilket är tecken på trasig termostat) borde det antingen vara givaren eller en kass lödning i instrumentet, jag förutsätter att du har tillräckligt med kylarvätska som annars kan spöka? Standardtrixet för att kolla kassa lödningar är att banka till på instrumentpanelen(felsökning på hightec nivå) och se om den fladdrar till extra mycket eller slutar fladdra då, isf så är lösningen att öppna instrumenthuset, ta loss tempmätaren och löda om alla lödpunkter.. (tänk på att det kan finnas värmekänsliga komponenter, dvs värm inte för länge)

Annars är det tempgivaren, om det är b230f du har i bilen så tror jag placeringen är samma som på min bil(hade felet och fick hjälp med det i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=49734. Annars kanske någon annan kan bistå med vad motståndet ska vara på din givare? Bättre mäta upp innan beställa ny. Jag tog en polygrip och slet loss kontakten på gamla givaren så jag fick över en hylsa och kunde få loss givaren utan att lyfta på insuget sen skruvade jag i nya givaren för hand och drog åt så mycket jag kunde med handkraft, var försiktig om kontaktstycket dock.

Om det är instrumentet som är dåliga lödningar i så finns mycket matnyttig info i följande pdf som jag gärna länkar till ty den har hjälp mig:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf

Varmt lycka till

Ps. När jag letade ny tempgivare till min bil var Skruvat överlägset billigast på den, speciellt med rabatten :-)
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]