Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xe0n
Tjena,

Då har man skaffat sig en 745 av årsmodell 90.
Diverse fel har redan avklarats som kass växellåda, bakaxel och kardan.

Nu återstår dock Varvräknaren som var helt död från början, Köpte en begagnad VDO panel med 4 pinnar till h-mätaren.
Nu är varvräknaren helt bäng, Vissa gången är den helt död eller som nu när den står på konstant 1000-1100 rpm, även med motorn avstängd och bara tändning på.

HALL givaren verkar ju vara okej eftersom bilen går, Har för mig att mätaren har hoppat igång av ren slump då den aldrig har visat ett livstecken tidigare.
Har även fel på Hastighetsmätaren och tankmätaren, men tankmätaren är väl armaturen som är väck, har en ny liggandes. vet ej om jag fick kablarna rätt till givaren i bakaxeln rätt när jag bytte den. kanske är på fel pin.

Tacksam för hjälp!
Hmm av egen erfarenhet: volvo 740/745+VDO= ej lyckat :???:
Försök att få låna eller om du köpte mätarhuset på skroten att byta till ett Yazaki.
Det passar så länge det är ett 4-stift.
har haft problem med alla mina VDOn på 740 men har också bytt till yazaki då har det funkat
med undantag för tankmätare där felet för mig oftast varit armaturen.
en 740 med fungerande tankmätaren for nog ses som xtra option :lol:
av xe0n
vågaälskavolvo1985 skrev:Hmm av egen erfarenhet: volvo 740/745+VDO= ej lyckat :???:
Försök att få låna eller om du köpte mätarhuset på skroten att byta till ett Yazaki.
Det passar så länge det är ett 4-stift.
har haft problem med alla mina VDOn på 740 men har också bytt till yazaki då har det funkat
med undantag för tankmätare där felet för mig oftast varit armaturen.
en 740 med fungerande tankmätaren for nog ses som xtra option :lol:
Okej, En Yazaki har "Stolpar" mellan siffrorna i mätarn va? Rätta mig om jag har fel!
Denna mätare jag tog var också från en -90 års modell, Fast en sedan, inte för att det spelar någon roll då.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]