Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonasolof
Volvo 965 -91. hade lite startproblem och använde startgas och skrapade kontaktbleck på stora kontakten på vä fjädertorn. Sedan lyser lambdan. får kod 121 (=fel signal från luftmassemätare), det går inte att nollställa. Bilen startar och går normalt, tomgång normal. Det är LMM 0280213012 originalBosch, utbytt relativt nyligen.

Kollade enligt annan tråd. Álla världen som de ska: Motstånd stift 1 till chassi 0 ohm. Spänning mellan stift 2 och chassi 0 volt, mellan stift 3 och stift 2 1,39 volt, spänning stift 5 och chassi 12 volt, startad motor mellan stift 2 och 3 2,39 volt. Varvas motorn stiger spänningen som den ska med ökat luftflöde.

Mätte också innuti LMM motståndet i tråden ca 4,7 ohm.

Prövade att koppla bort batteriet 40 minuter för att nolställa styrboxen, samma felkod.

Jag har förstört en LMM tidigare med startgas då det blev en knall i LMM. Denna gång sprutade jag direkt i insuget efter att ha lyft bort tomgångsventilens anslutning. Bilen gick igång OK den gången jag använde startgas och jag märkte inget särskilt. Det bör därför inte ha varit någon startgas explosion i insuget nära luftfiltret.

Hur kan man felsöka vidare? Undras om styrboxen har gått sönder eller om det är någon kontakt som gått i sär - men då borde inte motorn gå normalt och värdena mäta normalt. Hittade koppingsschemat på autoelectric.ru, enklast att söka via google på volvo c131 connector, kan läggas som bokmärke i iphone så har man schemat med sig vid bilen. men det är 94 års modell, torde inte vara någon skillnad på LMM kopplingen dock. Skrapade stift 15 i C131 men det hjälper inget.
Är signalen fel drar bilen förmodligen för mycket bensin

Kan det vara fel på LMM trots att värdena i kontakten mäter normalt? Det lär sitta ett datachip innuti.
Senast redigerad av 1 Jonasolof, redigerad totalt 0 gånger.
Ibland slockande lambdalampan när jag körde men återkom hela tiden.

Köpte en ny luftmassemätare à 241 euro och satte in den. Samma felkod 121. Men det visade sig att nollställningen av koder inte gjorts på rätt sätt. Efter att ha läst av koderna (om bara en kod ska den läsas två gånger), tryck sedan ned knappen i 20 sekunder, släpp, när det börjar lysa, tryck ned i 20 sekunder igen.

Nu lyser inte lambdan och bilen går bra. prövade sedan med gamla LMM. Det verkar också funka men möjligen går bilen en aning ojämnare på tomgång med den gamla. Ingen varning dock. Kommer att använda denna gamla LMM om jag behöver använda startgas i fortsättningen. För dyrt att få vajsing på LMM.

Edit: Kört med den gamla ett tag, ingen lambdavarning,Men det är svårstartat. Bytte till nya LMM och det funkar direkt. Så tydligen kan det vara fel på LMm utan att det syns på koder eller hörs på hur motorn går.

Edit: Kontrollmätte båda LMM. Nya med tändningen påslagen: Spänning mellan stift 2 och 3: 1,39 volt, startad vid 2000 varv 2,61 volt, vid tomgång (600-700 rpm) 2,35 volt. Gamla: tändning på 1,43 volt, 2000 varv 2,57 volt.
Normalvärde är angivna till 1,38 till 1,43 volt. Motorn är mer lättstartad med den nya LMM. Tomgånsvarvet ligger lika med båda LMM, pendlar en aning mellan 600-700 rpm. Sprayar startgas och lyssnar med stetoskop men finner inga läckor,

Det står i verkstadsinfo som volvoverkstad printade ut att ECU ger felkod 1-2-1 om spänningen mellan stift 2 och 3 är lägre än 2 volt alternativt högre än 5,3 volt vid rpm över tvåhundra. Det är ju ett massivt fel som knappast kan ha inträffat. Kod 121 har jag också sett om slangen från tomgångsventilen ned till insuget (manifold) lossnat när man bytt LMM. Det märks direkt på oreglebundna rusningar. Frågan är vad det är som utlöser felkoden ibland då man använder startgas. Det kan ju hända att det uppstår ett mottryck i insuget av startgasen och att LMM hinner reagera på detta.

enligt info på volvovlub.co.uk så är luftmängdmätningen mycket kritisk vid låga varvtal och motorn kan vara svårtstartad om värdena ligger fel.

En felkälla är korrosion på kontaktblecket 15 i C131 kontakten.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]