Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
Hej! Har haft en del oljeläckage vilket en bilmekaniker trodde kunde härledas till ventilkåpspackningen. Bytte ut packningen och gjorde en rejäl motortvätt. Fick då nästan värre oljeläckage och när frugan tittade in på bilverkstan idag så konstaterades att bulten längst in till vänster var dålig i gängorna (nä jag hade inte dragit så hårt) Likaså kunde läckage komma från fördelarn - så jag planerar att byta O-ringarna. Däremot vill jag inte lossa på ventilkåpan igen innan jag vet hur man bär sig åt med att byta bulten/bultarna.

Tacksam för hjälp
Matte
Användarvisningsbild
av hedstr3m
Matte skrev:Hej! Har haft en del oljeläckage vilket en bilmekaniker trodde kunde härledas till ventilkåpspackningen. Bytte ut packningen och gjorde en rejäl motortvätt. Fick då nästan värre oljeläckage och när frugan tittade in på bilverkstan idag så konstaterades att bulten längst in till vänster var dålig i gängorna (nä jag hade inte dragit så hårt) Likaså kunde läckage komma från fördelarn - så jag planerar att byta O-ringarna. Däremot vill jag inte lossa på ventilkåpan igen innan jag vet hur man bär sig åt med att byta bulten/bultarna.

Tacksam för hjälp
Matte
om det är bulten som är dålig i gängorna så är det bara att byta ut den till en vanlig m6 bult
av wexe
Eftersom det sitter pinbultar där så kan man nog dra ihop 2 muttrar mot varran sedan dra på den nedre så följer pinnbulten med up ? sen skulle jag nog köra på silkon runt hela ventilkåpan så limmas den fast med hjälp utav den också :-)-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du läckage bak vid fördelaren så kan du börja med att lyfta av bakersta öerfallet till kamaxeln.

Gör rent allt där och sedan sätter du tillbaka överfallet med lite packningsmassa mellan överfallet och toppen. Det händer att de läcker mellan överfallet och toppen, där kåp-packningen inte har någon inverkan.

Muttrarna till överfallet ska dras med 20Nm sen.

Angående pinnbulten, dra muttrarna så långt ner som möjligt om gängan är dålig längst upp, och våga dra ihop dom ordentligt. Sedan när du ska försöka lossa så är det bäst att dra på den nedre muttern, för då lossnar dom inte.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]