Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MartinBl
Jocke S. skrev:
MartinBl skrev:
Jocke S. skrev:Det som krävs är att man lyfter torpedplåten och flyttar läget på torkaraxeln. Detta genom att lossa motorn, ställa axeln i rätt (yttre) läge, montera tillbaka motorn etc.
Okej, tack! Jag är ju en rookie. Nu har jag inte ens tagit av plåten som är ovanför motorn - och mellan motorhuven och vindrutan. Är det den som är torpedplåten?
Så enligt dig så är rotorsaken mekaniskt och inte elektriskt?
Ok, jag ska se om jag pröva detta nästa helg kanske.
Torkarna sveper ju över rutan som dom ska (skriver du). Men dom stannar alltid vid samma läge (på rutan)...
När du startar torkaren och stänger direkt igen, så går torkarmotorn ett varv. När motorn snurrat ett varv så når motorn en brytare som stannar motorn.
Om axeln som motorn driver står i fel läge när motorn står i s.k. pausläge, så stannar även torkarna i fel läge.

Edit! Torpedplåten är den plåten som sitter mellan motorhuv och vindruta.
Tack! Jo, jag kollade idag. De sveper bra, men parkerar/pausar alltid klockan ett.
Puh. Men det låter väl bra - iaf för mig att det bara är en mekanisk grej, en axel som är i fel läge.
Det kanske t o m jag kan fixa.
av MartinBl
emwtur skrev:det viktiga är egentligen om torkarna ALLTID stannar kl 1 eller om dom ibland stannar på kl 1 och ibland i rätt läge !
hur är det ?
/emwtur
De stannar alltid klockan 1. Sen får jag chippa lätt så de kommer ner till klockan 2. Bättre än så blir det inte. Då vänder torkarna och gör ett varv till och stannar klockan ett igen. Omöjligt att få ner dem till klockan 3.
Användarvisningsbild
av emwtur
ok - låter som om axeln på motorn sitter fel ...
Lite lurigt att få det hela att bli rätt, utan att torka framskärmarna !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
emwtur skrev: Lite lurigt att få det hela att bli rätt, utan att torka framskärmarna !

/emwtur
Hur tänker du nu? ??:-/
Användarvisningsbild
av emwtur
för att lossa motor så du kan justera armen - som jag i o f s inte förstår hur den kan flytta sig,
så måste du lossa torkararmarna - och sedan skall du justera armen på motorn.
stor chans att det slutar med att torkarna och stoppläget blir fel.
JAG skulle - som den glada amatör jag är - märka upp var torkarna står på rutan ( gamla stoppläget)
lossa torkararmarna och torpedplåten.
sätta tillbaka en torkare ( mot märket innan )
lossa hela torkarmotorpaketet
lossa armen från motorn
vrida torkaren till det läge den SKALL ha vid stoppläget.
skruva fast armen på motorn.
skruva fast torkarmotorpaketet.
sedan kolla och dubbelkolla att torkaren stannar i rätt läge med torkaren "i luften"
/emwtur
av MartinBl
emwtur skrev:för att lossa motor så du kan justera armen - som jag i o f s inte förstår hur den kan flytta sig,
så måste du lossa torkararmarna - och sedan skall du justera armen på motorn.
stor chans att det slutar med att torkarna och stoppläget blir fel.
JAG skulle - som den glada amatör jag är - märka upp var torkarna står på rutan ( gamla stoppläget)
lossa torkararmarna och torpedplåten.
sätta tillbaka en torkare ( mot märket innan )
lossa hela torkarmotorpaketet
lossa armen från motorn
vrida torkaren till det läge den SKALL ha vid stoppläget.
skruva fast armen på motorn.
skruva fast torkarmotorpaketet.
sedan kolla och dubbelkolla att torkaren stannar i rätt läge med torkaren "i luften"
/emwtur
Okej, tack, jättebra. Det var vad jag behövde.
Vi får se hur bra mekaniker en toeretiker som jag kan vara.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]