Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hylman
Jag har läckage från kopplingens slavcylinder, har förstått att det inte är ovanligt men att det kan gå att ordna med ett renoveringskit.
Mitt problem är att slavcylindern verkar ha oxiderat fast rätt ordentligt i sitt säte. Jag lossade låsringen och sprejade ordentligt med rostlösare om det nu skulle hjälpa, och försökte rucka på den med en polygrip. motor/växellåda rör sig ordentligt, men slavcylinder rör sig inte en millimeter. Dessutom ser det ut att vara en spricka i godset (på själv kopplingshuset) som går hela vägen i slavcylinderns längdriktning. Eller möjligen är det en stor gjutskarv, den är väldigt rak? Man vill ju inte riskera att det spricker sönder mer.
Jag har inte tillgång till svets, och det skulle kännas skönt att slippa arbeta med öppen låga under bilen med tanken på bensin mm. Någon som har några tips eller erfarenheter av att få ut en trilskande slavcylinder?

En fundering jag hade var om det rentav går att plocka isär den och montera renoveringskit på plats? jag förstår inte riktigt hur dne är fästad i själva kopplingsarmen och hur den tas loss därifrån?
av Hylman
Du menar att man kan renovera på plats alltså?
Hur ska man lättast bända i kopplingsgaffeln då, är det ingen risk att man tar i för mycket?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]