Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Jag har ett lh-2,4 system med 2 pumpar på min bil,tror aldrig jag hört någon pump gå med endast tändningen på. Däremot en person jag känner har ett Reginasystem med endast en pump i tanken,enligt honom går pumpen någon sekund när han slår på tändningen. Vilket system har du? Du kan lyfta på huven och kolla hur tändspolen ser ut,fyrkantig klump som ser ut som en transformator=Regina,normal rund spole som ser ut som en liten ölburk=Lh 2,4. Naturligtvis kan du även titta under bilen och se om där finns en pump vid bränslefiltret. 8)
av Allroundnörd
Hej,

vill inte kapa din tråd Tulldahl, men... jag är själv i det läget att en person tipsade mig om att bygla över bränslerelät. (jag har en 745 GLE -87) och undrar hur man gör, var det sitter, hur man känner igen det osv, alla tips mottages! :)

Bilen har startat, men bara c:a en sekund. Men så hörde jag om det där med reläet. Och tänkte att jag kunde ge det ett försök ifall det inte är så svårt.
av jockesvendsen
Tulldahl, startar din bil eller vill du bara byta pump? Du har med största säkerhet två pumpar. En hjälp pump i tanken och en under bilen precis under förarsätet. Pumpen under bilen startar när du vrider på tändningen och går tills den byggt upp tryck, sen går den helatiden motorn går för att mata fram soppa. Prova med att banka lite lätt på pumpen under bilen. Startar den så vet du iaf vad du ska byta.

Allroundnörd: Reläet sitter på säkringsplattan bakom askoppen, är grönt eller vitt. Till vänster i bak kant bland övriga reläer. Ta ur det, ta isär det och löd om det. Kall lödningar är vanligt. Funkar det så köp ett nytt relä.

Lycka till båda
av Tulldahl
jockesvendsen skrev:Tulldahl, startar din bil eller vill du bara byta pump? Du har med största säkerhet två pumpar. En hjälp pump i tanken och en under bilen precis under förarsätet. Pumpen under bilen startar när du vrider på tändningen och går tills den byggt upp tryck, sen går den helatiden motorn går för att mata fram soppa. Prova med att banka lite lätt på pumpen under bilen. Startar den så vet du iaf vad du ska byta.

Allroundnörd: Reläet sitter på säkringsplattan bakom askoppen, är grönt eller vitt. Till vänster i bak kant bland övriga reläer. Ta ur det, ta isär det och löd om det. Kall lödningar är vanligt. Funkar det så köp ett nytt relä.

Lycka till båda

Har kollat under bilen och hittar ingen pump där...(satt inget bredvid filtret) kollade längs med ledningen också och ingen lycka där heller.. har varit inne och beställt en ny pump som kommer i morgon.. håll tummen för mig i morgon då jag och min styvfar ska ge oss i kast med att byta den.. hittade en how to -manual här på jag rullar som verkar väldigt bra..
av Hemulen
Då har du med största sannolikhet ett Reginasystem.På bil med reginasystem med en pump i tanken hör man ett svagt morrande någon sekund från pumpen, när man vrider på tändningen. Bra att veta. :)
av Tulldahl
Hemulen skrev:Då har du med största sannolikhet ett Reginasystem.På bil med reginasystem med en pump i tanken hör man ett svagt morrande någon sekund från pumpen, när man vrider på tändningen. Bra att veta. :)

Jag tackar för alla svar jag fått här... har bytat pumpen i tanken nu och nu funkar bettan igen.. vad skulle man gjort utan alla här på forumet..
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]