Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Hallå!

Huvlåset på min gamla 960 verkar ha kärvat ihop fullständigt nu, vilket är lite irriterande då bilen stått under vintern och batteriet behöver en liten extra knuff för att orka dra runt startmotorn. Det roliga är att jag hade upp huven för ca. 1 månad sen, och då var det inga problem. Men nu verkar låset ha fastnat helt, och jag är rädd att dra sönder spaken om jag tar i mera.

Jag hade problem med att det var trögt att få upp låset förut, men det problemet löste jag genom att byta gångjärn till huven då de gamla gångjärnen var vridna och gjorde att huven satt i spänn när den var stängd. Så nu har jag banne mig inte en aning om varför låset fastnat fullständigt!?

Så till min enkla fråga, är det någon volvofantast där ute som kan tipsa mig om hur jag kan få upp huven utan att skada någonting? Finns det någon fiffig väg att komma åt låset på? Jag tänkte först om jag skulle offra grillen, men jag vet inte till 100% om jag kommer åt låset bakom grillen? Och går det att undvika skada grillen, så är jag bara tacksam...
Jag hade nog testat be någon trycka ned huven samtidigt som du drar i spaken.
Min var så trög att jag trodde den skulle gå av om jag tog i mer, men det gick precis. Tröttnade på det och smörjde allt som hade med öppningen att göra, idag går den hur fint som helst!

Så smörj om du får upp den!
Eftersom att jag hade problemet med trögt lås förut, är delarna relativt insmorda sen sist. Det är därför det förvånar mig lite att den bara helt plötsligt tvärstannat. Känns precis som om det skulle vara "låst", att någonting håller emot... Sist jag jobbade med huven, var för ca. 1 år sen nu, och då gick jag igenom allt som har med huvlåset att göra och smörjde. På något vis känns det orimligt att allt fett skulle förlorat sin verkan på ett år... Det enda jag inte gått igenom är vajern, så det skulle vara om den ärjat igen eftersom att bilen stått hela vintern. Men jag fick ju upp huven problemlöst för en månad sen, så att det skulle ärjat igen så snabbt känns också orimligt :???:

Men jag skall pröva tipset om att någon trycker ner huven, alt. drar huven uppåt samtidigt som jag drar i spaken! Funkar inte det, lutar det väl åt en lösning med mera våld... Funderade på att försöka koppla loss vajern ur spaken, och med polygrip försöka dra upp låset. Problemet då är att jag inte får någon känsla om vajern är på väg att gå av eller inte, så provar jag kan jag väl ge mig fan på vajern ryker istället.
Casal, du hade så rätt! Ett så enkelt ingrepp som att be någon pressa ner huven samtidigt som jag drog i spaken, gjorde att den släppte. Så det var ju väldigt enkelt löst, nu har jag smort återigen... Men fjädrarna/huvlåsen är inte färska direkt... Ordentligt ärjade! Så det blir väl till att hålla ett öga på det ofta framöver, så det håller sig smort!

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]