Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pazmo
Hej!

För ett par veckor sedan köpte jag en 965 2,5 automat av 95:ans årsmodell. Tankade fullt (huga!) och nollställde trippmätaren. Har nu kört knappt tio snälla mil och soppamätaren indikerar redan nästan att en kvarts tank har gått åt. Börjar således bli lite nervös.

Har på andra bilar varit med om att bränslemätaren inte s.a.s. visat en linjär kurva över åtgången, utan t.ex. hållit sig längre vid ungefär halv tank för att sedan "accelerera" mot tomt. Antar att liknande fenomen beror på den faktiska utformningen av bensintanken och mätmetoden.

Hur är era erfarenheter av 965:an?
Hur mycket soppa kan jag förvänta mig att den drar?
Är bränslemätaren nyckfull?

Tackar!
Hej!

Välkommen till forumet.
Just den bilmodellen drar bra med bensin men att den indikerar på att du endast har kvarts tank kvar efter 10 mil verkar vara något annat. För att kolla förbrukningen kan du göra en referensmätning, exvis genom att fulltanka bilen, köra en förutbestämd sträcka för att sedan fulltanka igen och på så vis kolla hur mycket den verkliga förbrukningen är.

I ditt fall kan det vara något fel på mätaren eller om bilen drar alldeles för mycket, något fel på bilen.
Hej!

Jag har en 960 -96 med 3.0 liters motorn och den drar i stadskörning ca 1,5 l/mil. På motorväg/landsväg drar den ganska prick 1l/mil. Har aldrig lyckats komma under dessa värden hur snällt jag en försöker köra.
Min bensinmätare accelererar från från full tank till tom, dvs faller snabbare och snabbare ju mindre bensin som finns kvar. Så mot slutet får man planera sin körning lite :-)

/Håkan
Om du misstänker att något är fel, kolla efter felkoder då. Får du felkod, testa nollställa genom att dra ur säkring 1 i en minut och sedan sätt i den och ta en vända med bilen.

Kolla nu igen och se om du har någon felkod.

Varför man ska göra så här är för att du har inte ägt bilen länge och vet inte om den har blivit nollställd sedan eventuella tidigare reparationer.
Bensinmätaren ska du inte stirra dig blind på! Kolla förbrukningen med trippen. Har själv en S90 3,0 drar litern, 0,9 eller något lägre vid långtur. Har också en V90 ambulans som mc-transport som gått 42000 mil den vill ha mellan 1.1 och 1,2 eller mer om det blir korta turer. Man lär sig ganska snart hur man kör billigast, lätt på högerfoten och inga korta turer och se till att termostaten funkar så motorn blir varmsom den ska.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]