Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nisse 1
har en 940 91 där det små gnisslad ibland, idag tilltog ljudet och jag hörde det kom från höger bak hjul och fälgen var riktigt varm är det bromsklossarna som är slut ?
av nisse 1
chrille740 skrev:kan va, men bromsen också kanske ligger på när du säger att fälgen var jätte varm.
jo den var varm efter en mils körning hörs mer när man kör sakta,får lämna in den på verkstad på måndag så det inte är hjullagret men förmodligen ligger bromsen på lite grann
av Casal
Om bromsen ligger på kan det betyda dags för bromsoksrenovering/okbyte.
Användarvisningsbild
av emwtur
nisse 1 skrev:har en 940 91 där det små gnisslad ibland, idag tilltog ljudet och jag hörde det kom från höger bak hjul och fälgen var riktigt varm är det bromsklossarna som är slut ?
Det är säkert oket som satt sig - man kan prova att bända tillbaka klossarna med typ en kofot - det kan rädda situationen ett tag.
men i slutändan blir det en renovering av oket eller byte -
ett ok kostar ca 600 kr på Biltema - ca 1200 annars !

/emwtur
av Jonasolof
Samma ok på 940 som på 960, jag brukar köra omkring med reserver för de har nypt flera gånger på min 965. Det går att smörja dem med kopparpasta, det gör normalt sett aldrig volvoverkstäderna.
av Lazy
nisse 1 skrev:har en 940 91 där det små gnisslad ibland, idag tilltog ljudet och jag hörde det kom från höger bak hjul och fälgen var riktigt varm är det bromsklossarna som är slut ?
Låter som samma problem min dotter hade på sin V40, ett av bromsoken fick justeras (på verkstad) så försvann ljudet. :D
Användarvisningsbild
av emwtur
på v40 har man väl handbroms i oken också ?
av nisse 1
var bromsen som låg på blev frigöring av bromsar runt om,kostnad 1400 kr på verkstad

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]